Pin it

Η εκπαίδευση στο Δημοτικό σχολείο

 

Επιμέλεια Ιστοχώρου: Διον. Κ. Παρούτσας

Δεξιότητες για Παιδιά του Δημοτικού

Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού (από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)

Ενότητα 1. Εγώ ένας ξεχωριστός άνθρωπος

Περίληψη μαθήματος

Τίτλος

1.1 Η μοναδικότητά μου
Προτεινόμενος χρόνος   45-60 λεπτά
Εισαγωγή Για τα μεγαλύτερα παιδιά: Ζωγραφίζοντας το όνομα τους.

Για τα μικρότερα παιδιά: Το «μαγικό» κουτί.

Δραστηριότητα 1 Εγώ Ένας ξεχωριστός άνθρωπος Τι με κάνει ξεχωριστό;

Τι μπορώ και τι δεν μπορώ να κάνω;

Όλοι  μαζί ανταλλαγή και συζήτηση.

Δραστηριότητα 2 Δραστηριότητα 2

Ο κόσμος μου

Για τα μεγαλύτερα παιδιά: προσωπικοί χάρτες.

Για τα μικρότερα παιδιά: πορτρέτα του εαυτού τους ή προσωπικά λουλούδια.

Συνέχεια και αξιολόγηση «Κάτι που έμαθα σήμερα για τον εαυτό μου, και με κάνει να αισθάνομαι όμορφα είναι...»

Ομαδική συζήτηση και ανταλλαγή.

Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια   Συμπληρώνουμε τα ατομικά τετράδια «Χαίρομαι που είμαι εγώ γιατί...».

Ζητάμε από την οικογένεια να συμπληρώσει τρία θετικά πράγματα για τα παιδιά ως επίλογο στα τετράδια.

 

Σκοπός του μαθήματος

Να βοηθήσει τα παιδιά:

να συνειδητοποιήσουν πως είναι άτομα μοναδικά και ξεχωριστά, αναγνωρίζοντας τις δυνάμεις, τις ικανότητες και τα ατομικά χαρακτηριστικά τους.

να αρχίσουν να συνειδητοποιούν τις επιρροές και τις σχέσεις που διέπουν τον κόσμο τους.

να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση τους, εκτιμώντας τις δεξιότητες και τα επιτεύγματα τους.

 

Θα χρειαστείτε:

  • στυλό, μολύβια, μικρά και μεγάλα φύλλα χαρτί.
  • έναν πίνακα ή μεγάλα φύλλα χαρτί σε πίνακα και χοντρούς μαρκαδόρους.
  • ψαλίδια και κόλλα. I κομματάκια χαρτί.
  • χαρτί για ταμπελίτσες.
  • μικρά καθρεφτάκια ένα για κάθε δύο παιδιά.
  • Για τα μεγαλύτερα παιδιά, προσωπικούς χάρτες (μπορούν να τους ετοιμάσουν τα παιδιά).
  • Ζωγραφίστε έναν κύκλο στο κέντρο ενός μεγάλου φύλλου χαρτιού με ακτίνες που καταλήγουν σε οκτώ ελαφρώς μικρότερα φύλλα γύρω γύρω. Το μέγεθος τους εξαρτάται από το μέγεθος του χαρτιού.
  • Για τα μικρότερα παιδιά ένα «μαγικό» κουτί. Θα χρειαστείτε ένα κουτί με καπάκι και έναν καθρέφτη τοποθετημένο στον πάτο του κουτιού με την πρόσοψη προς τα πάνω.
  • Για τα ατομικά λουλούδια θα πρέπει να κόψετε το περίγραμμα λουλουδιών, τα πέταλα των οποίων θα πρέπει να ξεχωρίζουν και να έχουν στρογγυλό κέντρο.
  • ατομικά τετράδια.

 

Προεργασία του μαθήματος

Ζητήστε από τα παιδιά να βρουν τη σημασία του ονόματος τους και να μάθουν πώς επιλέχθηκε γι' αυτά, επίσης να φέρουν στο μάθημα μια φωτογραφία  που δεν τη χρειάζονται, για τους ατομικούς χάρτες. Τα παιδιά θα μπορούσαν:
  • να προετοιμάσουν ένα κατάλογο, σε μορφή χρονοδιαγράμματος, με τα πράγματα που μπορούσαν να κάνουν στο παρελθόν, με αυτά που μπορούν να κάνουν τώρα και με αυτά που ελπίζουν πως θα μπορούν να κάνουν στο μέλλον:

▲______________________▲____________________▲
5 χρόνια πριν              τώρα                     σε 5 χρόνια

  • να ζωγραφίσουν το πορτρέτο τους.

 Εναλλακτικές δραστηριότητες

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

  • δουλεύοντας σε ζευγάρια να φτιάξουν το περίγραμμα τους, φωτίζοντας με κάποια έντονη πηγή φωτός για τη δημιουργία σκιάς πάνω σε χαρτί, να βάλουν ταμπελίτσες στα περιγράμματα, να φτιάξουν μετάλλια που να αναγράφουν τα ενδιαφέροντα, τα επιτεύγματα τους κλπ. και να τα κολλήσουν πάνω.
  • να φτιάξουν ατομικά παλτά από χέρια/ ασπίδες και ρητά, που να δείχνουν κάτι από τον εαυτό τους και τις οικογένειες τους σε κάθε ενότητα.
  • να φτιάξουν σήματα που να εκπροσωπούν κάτι από τον εαυτό τους.
  • να φτιάξουν χέρι, πόδι και δακτυλικά αποτυπώματα από μπογιά.

 

Λέξεις κλειδιά
δεξιότητες • περιορισμοί φιλοδοξίες • ελπίδες • μοναδικός ξεχωριστός • διαφορετικός • ομοιότητες • κάτι σπάνιο • ασυνήθιστος

 

ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή

Επανάληψη του προηγούμενου μαθήματος. Συζητήστε σύντομα οποιεσδήποτε εξελίξεις γύρω από την εβδομάδα «Δημιουργώντας ένα σχολείο που ενδιαφέρεται». Πείτε περιληπτικά το σκοπό του σημερινού μαθήματος. Σήμερα θα προσπαθήσουμε να σκεφτούμε:

για τον εαυτό μας και το τι άνθρωποι είμαστε και για ποιο λόγο δεν υπάρχει άλλος ακριβώς σαν κι εμάς πουθενά στον κόσμο.

για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έχουμε: δεξιότητες, ικανότητες, περιορισμούς και ελπίδες.

για τα πράγματα, τους ανθρώπους και τους χώρους που φτιάχνουν τον κόσμο του καθενός μας.

Εισαγωγική Δραστηριότητα

Για τα μεγαλύτερα παιδιά

Τα παιδιά να γράψουν το όνομα τους με κεφαλαία γράμματα σε μεγάλες κόλλες χαρτί. Καθώς το γράφουν να πουν τι σημαίνει, γιατί τους βάφτισαν έτσι και πώς νιώθουν γι' αυτό. Ανταλλαγή σκέψεων και συναισθημάτων.

Για τα μικρότερα παιδιά

Εξηγήστε στα παιδιά πώς θα τους δώσετε ένα μαγικό κουτί, που θα πρέπει να το πάρουν όλοι, ένας ένας. Μέσα υπάρχει η φωτογραφία ενός πολύ ξεχωριστού ανθρώπου. Δεν θα πρέπει να πουν ποιος είναι, μονάχα να κοιτάξουν μέσα στο κουτί και να το δώσουν στον επόμενο. Όταν θα έχουν κοιτάξει όλοι μέσα στο κουτί, ρωτήστε τους «Ποιος ήταν αυτός ο ξεχωριστός άνθρωπος;»

Δραστηριότητα 1

Εγώ ένας ξεχωριστός άνθρωπος

Βάλτε τα παιδιά να σχηματίσουν μια σειρά σύμφωνα με το πρώτο γράμμα του ονόματος τους και χωρίστε τα σε ζευγάρια. Τα παιδιά συζητούν και καταγράφουν με ζωγραφιές ή σε κείμενο σωματικά χαρακτηριστικά (χρησιμοποιώντας καθρέφτη για επαλήθευση), προσωπικά χαρακτηριστικά, δεξιότητες και επιτεύγματα. Επίσης σκέφτονται για τα πράγματα που θα ήθελαν να κάνουν αλλά δεν μπορούν ακόμη.

Ομαδική συζήτηση και ανταλλαγή.

Δραστηριότητα 2

Ο κόσμος μου

Για τα μεγαλύτερα παιδιά

Τα παιδιά παίρνουν τους ατομικούς χάρτες και κολλάνε τις φωτογραφίες του εαυτού τους (ή τον ζωγραφίζουν) στο κέντρο του κύκλου και του βάζουν επιγραφή με έντονα γράμματα. Κάποιες από τις επικεφαλίδες για τους εξωτερικούς κύκλους μπορούν να είναι: Πώς είμαι, Η προσωπικότητα μου, Τα αγαπημένα μου πρόσωπα, Τα αγαπημένα μου πράγματα, Τα αγαπημένα μου μέρη, Τι μπορώ να κάνω, Τα χρώματα που προτιμώ, Το αγαπημένο μου φαγητό. Τα παιδιά πρέπει να συμπληρώσουν τους εξωτερικούς κύκλους.

Για τα μικρότερα παιδιά

Να ζωγραφίσουν το πορτρέτο τους και να του βάλουν επιγραφή. Να ζωγραφίσουν σε κομμάτια χαρτί τα αγαπημένα τους πράγματα, πρόσωπα, μέρη και να κολλήσουν τις εικόνες γύρω από το πορτρέτο τους. Τα σηκώνουμε ψηλά για να τα δουν όλοι

Συνέχεια και αξιολόγηση

 Ομαδική συζήτηση και ανταλλαγή.

Πιθανές ερωτήσεις: Διασκεδάσατε με αυτά που κάναμε; Πείτε μου κάτι από αυτά που μάθατε για τον εαυτό σας; Υπήρξαν εκπλήξεις; Πώς νιώθεις τώρα με τον εαυτό σου;

Όλη η ομάδα λέει: «Κάτι που ανακάλυψα για τον εαυτό μου, που με κάνει να αισθάνομαι όμορφα είναι...»

Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια

 

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

  • να φτιάξουν ιδιαίτερα σήματα για τον εαυτό τους και να τα φοράνε κατά τη διάρκεια των μαθημάτων Δεξιότητες για παιδιά του δημοτικού.
  • να ορίσουν μια Προνομιακή Ημέρα για τον καθένα στην τάξη (μπορούμε να τις σημειώσουμε με κόκκινο χρώμα στο ημερολόγιο), κατά την οποία θα έχουν ξεχωριστά προνόμια, π.χ. να μπαίνουν πρώτοι στις σειρές, να επιλέγουν ιδιαίτερες δραστηριότητες.
  • να εντοπίσουν τις διαφορές ανάμεσα στα διάφορα άτομα, π.χ. διαφορετικό κούρεμα, δακτυλικά αποτυπώματα και να παρατηρήσουν και το ζωικό και φυτικό βασίλειο.
  • να φτιάξουν εικόνες με δακτυλικά αποτυπώματα χρησιμοποιώντας διάφορες χρωματιστές μπογιές.
  • να κάνουν μια συνάντηση με μικρότερα/μεγαλύτερα παιδιά και να συζητήσουν πόσο έχουν αλλάξει τα τελευταία τρία χρόνια και πόσο ελπίζουν να αλλάξουν τα ερχόμενα τρία.
Επιπλέον εργασίες
 

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

  • να φτιάξουν ιδιαίτερα σήματα για τον εαυτό τους και να τα φοράνε κατά τη διάρκεια των μαθημάτων Δεξιότητες για παιδιά του δημοτικού.
  • να ορίσουν μια Προνομιακή Ημέρα για τον καθένα στην τάξη (μπορούμε να τις σημειώσουμε με κόκκινο χρώμα στο ημερολόγιο), κατά την οποία θα έχουν ξεχωριστά προνόμια, π.χ. να μπαίνουν πρώτοι στις σειρές, να επιλέγουν ιδιαίτερες δραστηριότητες.
  • να εντοπίσουν τις διαφορές ανάμεσα στα διάφορα άτομα, π.χ. διαφορετικό κούρεμα, δακτυλικά αποτυπώματα και να παρατηρήσουν και το ζωικό και φυτικό βασίλειο.
  • να φτιάξουν εικόνες με δακτυλικά αποτυπώματα χρησιμοποιώντας διάφορες χρωματιστές μπογιές.
  • να κάνουν μια συνάντηση με μικρότερα/μεγαλύτερα παιδιά και να συζητήσουν πόσο έχουν αλλάξει τα τελευταία τρία χρόνια και πόσο ελπίζουν να αλλάξουν τα ερχόμενα τρία.

Επισκέψεις από 1-1-2005:

Βιβλιογραφική αναφορά σε αυτή τη σελίδα:
ΚΕΘΕΑ 1998

Περιεχόμενα ενότητας

 Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού"

Βασικά Μαθήματα

Δημιουργώντας μια τάξη που ενδιαφέρεται

 Δουλεύω σαν ομάδα

 Κάνοντας το σχολείο ασφαλέστερο

Ενότητα 1 Εγώ Ένας ξεχωριστός άνθρωπος

Η μοναδικότητα μου

Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης

Μεγαλώνω και αλλάζω

Οι άνθρωποι που αγαπώ (1)

Οι άνθρωποι που αγαπώ (2)

Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς

Ομοιότητα και διαφορά

 Ποιος είναι ο φίλος;

 Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις

Οι άνθρωποι που με βοηθούν

Ενδιαφέρομαι για τους άλλους

Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα

Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων

 Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων

 Επίλυση διαφωνιών με ηρεμία

Και οι άλλοι άνθρωποι έχουν συναισθήματα

Απώλεια και θλίψη

Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες

Μαθαίνω να ακούω σωστά

 Μαθαίνω να επικοινωνώ σωστά

 Μαθαίνω να διαπραγματεύομαι

Βρίσκομαι σε ετοιμότητα

Τα λάθη επιτρέπονται

Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις

Εισαγωγή στον κριτικό τρόπο σκέψης

 Διακινδυνεύω

 Πιέσεις και επιρροές

Είμαι υπεύθυνος

Υποστηρίζει ο ένας τον άλλο

Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου

Νοιάζομαι για το σώμα μου

Πραγματικότητα ή φαντασίωση

 Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό;

Ασφαλείς άνθρωποι, ασφαλείς χώροι, ασφαλή πράγματα

Διατηρώντας την ασφάλεια – Προσωπικοί στόχοι

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ

Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωΚ ή cookies) κυρίως για την προβολή διαφημίσεων από την Google Μάθετε περισσότερα...