Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωK ή cookies)  κυρίως για προβολή διαφημίσεων της Google  - Μάθετε περισσότερα...

Επιμέλεια ιστοχώρου Διον.Κ.Παρούτσας


Περιεχόμενα ενότητας

 Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού"

Βασικά Μαθήματα

Δημιουργώντας μια τάξη που ενδιαφέρεται

 Δουλεύω σαν ομάδα

 Κάνοντας το σχολείο ασφαλέστερο

Ενότητα 1 Εγώ - Ένας ξεχωριστός άνθρωπος

Η μοναδικότητα μου

Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης

Μεγαλώνω και αλλάζω

Οι άνθρωποι που αγαπώ (1)

Οι άνθρωποι που αγαπώ (2)

Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς

Ομοιότητα και διαφορά

 Ποιος είναι ο φίλος;

 Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις

Οι άνθρωποι που με βοηθούν

Ενδιαφέρομαι για τους άλλους

Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα

Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων

 Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων

 Επίλυση διαφωνιών με ηρεμία

Και οι άλλοι άνθρωποι έχουν συναισθήματα

Απώλεια και θλίψη

Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες

Μαθαίνω να ακούω σωστά

 Μαθαίνω να επικοινωνώ σωστά

 Μαθαίνω να διαπραγματεύομαι

Βρίσκομαι σε ετοιμότητα

Τα λάθη επιτρέπονται

Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις

Εισαγωγή στον κριτικό τρόπο σκέψης

 Διακινδυνεύω

 Πιέσεις και επιρροές

Είμαι υπεύθυνος

Υποστηρίζει ο ένας τον άλλο

Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου

Νοιάζομαι για το σώμα μου

Πραγματικότητα ή φαντασίωση

 Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό;

Ασφαλείς άνθρωποι, ασφαλείς χώροι, ασφαλή πράγματα

Διατηρώντας την ασφάλεια – Προσωπικοί στόχοι

Πρόγραμμα: Δεξιότητες για Παιδιά του Δημοτικού

Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού

(από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)

 

Οδηγίες για τις εργασίες και
ερμηνεία των συμβόλων εδώ

Ενότητα 3. Συναισθήματα και αισθήματα

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΤΙΤΛΟΣ

 

Και οι άλλοι άνθρωποι έχουν συναισθήματα

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

 

45 - 60 λεπτά

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Μειώνουμε και εξυψώνουμε κάποιον.

 

Ομαδική συζήτηση.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2

Εξαιρώ κάποιον και αισθάνεται απέξω.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3

Ομαδική συζήτηση. Πώς επηρεάζουμε τους άλλους, Βοηθώ τους άλλους να νιώσουν καλά - ένα φανταστικό δώρο.

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Εντοπίζουμε μια συμπεριφορά που πρέπει να αλλάζει, ή κάτι που κάνουμε και κάνει τους άλλους να αισθάνονται όμορφα.

Κρατάμε νούμερα, με βαθμούς έως το 5, για να δηλώσουμε την ευχαρίστηση, την προσπάθεια, τα οφέλη.

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

 

Φτιάχνω και στέλνω μια ευχαριστήρια κάρτα σε κάποιον από την οικογένεια μου.

 

 

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Να βοηθήσει τα παιδιά να καταλάβουν:

- ότι τα συναισθήματα που νιώθουν τα νιώθουν και οι άλλοι.

- ότι αυτά που λένε και κάνουν οι άνθρωποι (συμπεριλαμβανομένων και των ίδιων) επηρεάζουν τα συναισθήματα των άλλων.

 

ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ

  • μολύβια, στυλό, χαρτιά.

  • έναν πίνακα, μεγάλα χαρτιά σε πίνακα και χοντρούς μαρκαδόρους.

  • φύλλα χαρτί με τα ονόματα όλων των παιδιών της τάξης.

  • μικρές κάρτες με ομάδες γραμμάτων, τρία από το καθένα, π.χ. τρία Α, ένα για το κάθε παιδί της ομάδας. Ή για τα μεγαλύτερα παιδιά, τρεις κάρτες που σχηματίζουν μια λέξη, π.χ. ζωή.

  • ένα καπέλο και κομμάτια χαρτί.

  • ατομικά τετράδια.

 

ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

- να καταγράψουν στα τετράδια τους κάποια στιγμή που κάποιος έκανε κάτι γι' αυτούς ή τους έκανε να νιώσουν όμορφα και να νιώσουν ευχαριστημένοι με τον εαυτό τους, και κάποια στιγμή που κάποιος τους έκανε να νιώσουν πολύ ανόητοι ή ντροπιασμένοι.

- να μιλήσουν με τα μέλη της οικογενείας τους για τα πράγματα που τους κάνουν να νιώθουν καλά, να θυμώνουν ή να λυπούνται.

- να ετοιμάσουν κάρτες ή τετράγωνα από χαρτί με τους αριθμούς 1-5.

Εναλλακτικές δραστηριότητες

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

- να αναπαραστήσουν την ιστορία δύο φίλων με μαριονέτες και να ερευνήσουν τη συμπεριφορά τους, τους λόγους γι' αυτήν και πιθανά συναισθήματα.

- να τελειώσουν μια ιστορία, για παράδειγμα, με ένα παιδί που το εκ-φοβίζουν επειδή «διαφέρει» κάπως από τους άλλους. Μπορεί να γίνει με εικόνες από κόμικς, κασετόφωνα, ή γράφοντας, τονίζοντας τα συναισθήματα του παιδιού.

- να φτιάξουν παζλ με συνεργασία, (βλ. Κάρτες δραστηριοτήτων εδώ).

- να καθίσουν σε κύκλο και να φανταστούν πώς θα ήθελαν να ήταν, π.χ. σαν κάποιον που θαυμάζουν ή τους αρέσει πολύ, να φανταστούν πώς θα ήταν να είναι σαν αυτό το άτομο - να φορούν τα ρούχα του, να κάνουν ό,τι κάνει, να πηγαίνουν όπου πηγαίνει κλπ. και κατόπιν να κάνουν το ίδιο με κάποιον που δεν συμπαθούν, να συζητήσουν τις αλλαγές στα συναισθήματα και τη συμπεριφορά με ένα συνεργάτη.

ΛΕΞΕΙΣ - ΚΛΕΙΔΙΑ

απομονωμένος • αισθάνομαι καλά • ικανότητα να μπαίνω στη θέση του άλλου • άχρηστος • εκτίμηση • θετικό σχόλιο • ασήμαντος • είμαι στη θέση κάποιου άλλου • στην κορυφή   του κόσμου • προκατάληψη • ντρέπομαι • χαρούμενος •  ευτυχισμένος • ευχαριστημένος • υπερήφανος

 

ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή

Αναφέρετε περιληπτικά το σκοπό του μαθήματος. Τονίστε ότι όλοι νιώθουμε παρόμοια συναισθήματα σε διαφορετικές στιγμές. Πρέπει να καταλαβαίνουμε ότι επειδή εμάς δεν μας εκνευρίζει κάτι δεν σημαίνει ότι δεν εκνευρίζει και τους άλλους. Το να μάθουμε να σεβόμαστε τα συναισθήματα των άλλων είναι σημαντικό στοιχείο της ωριμότητας.

Δραστηριότητα 1

Ζητήστε από τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τη δραστηριότητα από την Προεργασία του μαθήματος ή, εάν δεν την έχετε κάνει, να σκεφτούν για κάποια στιγμή που κάποιος έκανε κάτι γι' αυτούς ή τους έκανε να νιώσουν όμορφα και να νιώσουν ευχαριστημένοι με τον εαυτό τους, και κάποια στιγμή που κάποιος τους έκανε να νιώσουν πολύ ανόητοι ή ντροπιασμένοι ή άχρηστοι. Να ζωγραφίσουν ή να γράψουν μια σύντομη επεξήγηση για το καθένα.

Ζητήστε από τα παιδιά να ανταλλάξουν παραδείγματα. Καταγράψτε τις απαντήσεις σε πίνακα ή σε χαρτί σε δύο στήλες, εντοπίζοντας τα είδη συμπεριφοράς που οδήγησαν σε αυτά τα συναισθήματα. Πιθανές ερωτήσεις: Έχετε νιώσει έτσι; Γιατί διαφορετικά πράγματα να επηρεάζουν διαφορετικά τους ανθρώπους; Μελετήστε κάποιες απαντήσεις σε μεγαλύτερο Βάθος, π.χ. προσβολές, ρατσισμός.

Δραστηριότητα 2

Χωρίστε τα παιδιά σε τριάδες μοιράζοντας τις κάρτες στην τύχη και ζητήστε τους να σχηματίσουν είτε ομάδες ίδιων γραμμάτων, είτε λέξεις τριών γραμμάτων. Πείτε στα παιδιά να μιλάνε αναμεταξύ τους «κορακίστικα» και κάθε φορά ο ένας θα μένει απέξω, θα τον έχουν απορρίψει οι άλλοι δύο. Κατόπιν να ανταλλάξουν συναισθήματα σε τριάδες. Πιθανές ερωτήσεις:  Πώς νιώσατε ως «τρίτος»; Νιώσατε και οι τρεις το ίδιο; Πώς κάνατε κατόπιν ο ένας τον άλλο να νιώσει καλύτερα;

Δραστηριότητα 3

Δώστε στα παιδιά την ευκαιρία να μιλήσουν για την προηγούμενη δραστηριότητα. Τονίστε την ανάγκη να καταλαβαίνουμε τους άλλους, τα συναισθήματα τους, τα δικά μας καθώς και πώς αυτά μας επηρεάζουν.

Ως τελική θετική δραστηριότητα, δώστε τους ένα καπέλο ή ένα κουτί με τα ονόματα τους μέσα. Ζητήστε από κάθε παιδί να τραβήξει ένα χαρτάκι. Εάν είναι το δικό τους, να τραβήξουν άλλο. Μοιράστε χαρτιά. Ζητήστε από κάθε παιδί να ζωγραφίσει κάτι που θα ήθελε να χαρίσει στο παιδί του οποίου το όνομα τράβηξε, για να του/της δείξει τι σημαίνει γι' αυτόν/ήν.

Τα παιδιά ανταλλάσσουν δώρα και μοιράζονται τα συναισθήματα τους.

Συνέχεια και αξιολόγηση

 

Ζητήστε από τα παιδιά να σκεφτούν κάτι που ξέρουν ότι ενοχλεί τους άλλους, και το οποίο θα ήθελαν να αλλάξουν, και να το καταγράψουν στα ατομικά τους τετράδια. Ως άσκηση αξιολόγησης, ζητήστε από τα παιδιά να, γυρίζουν στο δωμάτιο κρατώντας μια κάρτα με έναν αριθμό από το ένα έως το πέντε υποδηλώνοντας την ευχαρίστηση, την προσπάθεια και τα οφέλη τους από το μάθημα.

Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια

 

Να ετοιμάσουν και να στείλουν μια ευχαριστήρια κάρτα για κάποιον από την οικογένεια τους.

Επιπλέον εργασίες

 

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

- να κάνουν έρευνα με ενήλικες, π.χ. γονείς, εκπαιδευτικούς, διοικητικούς, για τα πράγματα που κάνουν οι άλλοι και τους ενοχλούν ή τους ευχαριστούν.

- να εντοπίσουν διάφορους τρόπους για να δείξουν το ενδιαφέρον τους (ειλικρινά) στους ανθρώπους γύρω τους.

- να ερευνήσουν μέσω παραστάσεων, ρόλων, μαγνητοσκοπήσεων κλπ. διάφορους τρόπους διαφωνιών, διαφορετικών απόψεων κλπ. ειλικρινά και με σεβασμό.

 


 


ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
 Καθημερινή Διδακτική
[Η λειτουργία του Μονοθέσιου Σχολείου] [Η διδακτική των μαθημάτων στα ολιγοθέσια σχολεία] [Κατανομή του χρόνου στα ολιγοθέσια και μονοθέσια σχολεία] [Προγραμματισμός ευέλικτης ζώνης και ένταξη στο πρόγραμμα] [Η διατήρηση της Πειθαρχίας στην τάξη] [Υπολογισμός κανονικής προϋπηρεσίας] [Πρόγραμμα υπολογισμού προϋπηρεσίας ωρομισθίων] [Πρόγραμμα υπολογισμού κατανάλωσης υγρών καυσίμων]
 Αυτόνομες Ενότητες
[Πελοποννησιακός Πόλεμος:  Βραβευμένο Παιχνίδι] [Τουριστικός Οδηγός Ευρυτανίας] [Ναρκωτικά: Πρόληψη και αντιμετώπιση] [Αρχές Γλωσσολογίας] [Οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί] [Ο ρόλος της οικογένειας στην ανάπτυξη του παιδιού] [Πρώτες Βοήθειες] [Σχέδια Μαθημάτων για την προαγωγή της προστασίας των παιδιών] [Υπολογισμός Μορίων: Ποια σχολή να διαλέξω;] [Υπολογισμός Αναγνωσιμότητας Κειμένων]
 Επιστημονικά   Θέματα
[Διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας] [Διδακτική της Γλώσσας] [Πειράματα και διευκρινήσεις στα Φυσικά] [Διδακτική της Ιστορίας] [Οδηγίες για τη διδασκαλία της έκθεσης] [Οδηγός για τη σύνταξη ενός βασικού δοκιμίου] [Διδακτική των Φυσικών Επιστημών] [Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης] [Γίνετε ποιητές: Στοιχεία στιχουργικής] [Υπολογιστής Αναγνωσιμότητας Κειμένων[Συγκριτική Παιδαγωγική ] [Μια έρευνα πάνω στη γνωστική ανάπτυξη] [Ψυχολογία] [Ειδική Αγωγή] [Στασιμότητα και απόρριψη του μαθητή στο Δημοτικό Σχολείο] [Αλλαγές στην ταυτότητα του παιδιού και του εφήβου] [Εκπαίδευση και γνωστικές αλλαγές στη Μέση Παιδική Ηλικία] [Γενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες στη γλωσσική ανάπτυξη] [Η υποχρεωτικότητα φοίτησης στο Νηπιαγωγείο ] [Διαφορές συμβατικής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ] [Εκπαίδευση ενηλίκων: Προβλήματα και θεωρητικές απόψεις] [Αναζήτηση πληροφοριών στον παγκόσμιο ιστό] [Επιθετικότητα στο σχολείο] [Διαπολιτισμική Διάσταση στην Εκπαίδευση:  Η μελέτη περίπτωσης δύο δημοτικών σχολείων στην Σουηδία]
Ύλη για Διδασκαλεία & Εξετάσεις
[Εξεταστέα Ύλη  για τα Διδασκαλεία ] [Σημειώσεις Διδακτικής] [Σημειώσεις Ψυχολογίας] [Σημειώσεις Λογοτεχνίας ] [Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης] [Τι σημαίνει διαχείριση της Αλλαγής] [Η ψυχολογία των κινήτρων]
Ευέλικτη Ζώνη
[Θεωρητικό Υπόβαθρο] [Η Ευέλικτη Ζώνη στο Νηπιαγωγείο] [Τα προαιρετικά προγράμματα γενικά] [Σχέδιο Εργασίας:] [Φωτογραφία] [Σχέδιο Εργασίας: Ο μήνας Ιανουάριος] [Σχέδιο Εργασίας: "ΑΓΓΕΙΑ: Από το χτες στο σήμερα"] [Σχέδιο Εργασίας: Η δημιουργία των Εποχών του Έτους ] [Σχέδιο Εργασίας: Οι σεισμοί στον τόπο μου] [Μάθετε τον κώδικα Μορς] [5 ρώσικα παραμύθια σε εικονογράφηση Ιβάν Μπιλίμπιν]
Διάφορα τεστ κουίζ και παιχνίδια
[Παιχνίδια - Διάφορα Χρήσιμα- Τεστ Ευφυΐας και προσωπικότητας]

Επισκέψεις από 1-1-2005: