Επιμέλεια Ιστοχώρου Διον.Κ.Παρούτσας


Περιεχόμενα ενότητας

 Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού"

Βασικά Μαθήματα

Δημιουργώντας μια τάξη που ενδιαφέρεται

 Δουλεύω σαν ομάδα

 Κάνοντας το σχολείο ασφαλέστερο

Ενότητα 1 Εγώ - Ένας ξεχωριστός άνθρωπος

Η μοναδικότητα μου

Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης

Μεγαλώνω και αλλάζω

Οι άνθρωποι που αγαπώ (1)

Οι άνθρωποι που αγαπώ (2)

Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς

Ομοιότητα και διαφορά

 Ποιος είναι ο φίλος;

 Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις

Οι άνθρωποι που με βοηθούν

Ενδιαφέρομαι για τους άλλους

Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα

Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων

 Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων

 Επίλυση διαφωνιών με ηρεμία

Και οι άλλοι άνθρωποι έχουν συναισθήματα

Απώλεια και θλίψη

Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες

Μαθαίνω να ακούω σωστά

 Μαθαίνω να επικοινωνώ σωστά

 Μαθαίνω να διαπραγματεύομαι

Βρίσκομαι σε ετοιμότητα

Τα λάθη επιτρέπονται

Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις

Εισαγωγή στον κριτικό τρόπο σκέψης

 Διακινδυνεύω

 Πιέσεις και επιρροές

Είμαι υπεύθυνος

Υποστηρίζει ο ένας τον άλλο

Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου

Νοιάζομαι για το σώμα μου

Πραγματικότητα ή φαντασίωση

 Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό;

Ασφαλείς άνθρωποι, ασφαλείς χώροι, ασφαλή πράγματα

Διατηρώντας την ασφάλεια – Προσωπικοί στόχοι

Πρόγραμμα: Δεξιότητες για Παιδιά του Δημοτικού

Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού

(από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)

 

Οδηγίες για τις εργασίες και
ερμηνεία των συμβόλων εδώ

Ενότητα 1. Εγώ – ένας ξεχωριστός άνθρωπος

Περίληψη μαθήματος

Τίτλος

1.2 Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης

Προτεινόμενος χρόνος   45-60 λεπτά
Εισαγωγή

Μοιράζομαι   τον   προσωπικό   μου «θησαυρό».

 
Δραστηριότητα 1

Συζήτηση, γράφουμε σ' ένα φύλλο ένα «Μπορώ» και ένα «Θα». Βάζουμε στόχους.

 
Δραστηριότητα 2

Νιώθω  όμορφα,  νιώθω  άσχημα  -ηώς μπορούμε να βοηθήσουμε. Ένα ατομικό σχέδιο δράσης. Συνέχεια και αξιολόγηση

Συνέχεια και αξιολόγηση

Γραπτή αξιολόγηση.

Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια  

- Γράψτε μια σύντομη αναφορά για το αποτέλεσμα του σχεδίου δράσης. Τα μικρότερα παιδιά μπορούν να ζωγραφίσουν για την περίσταση.

- Επιλέξτε μια εργασία διαφορετική.

- Ζητάμε οικογενειακή υποστήριξη.

 

Σκοπός του μαθήματος

Να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά:

- να συνεχίσουν να καλλιεργούν την εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, ανακαλύπτοντας κι άλλα πράγματα για τον εαυτό τους και ερευνώντας τι μπορούν και τι δεν μπορούν να κάνουν.

- να αναγνωρίσουν τα όριά τους με τρόπο θετικό και δημιουργικό, και να θέσουν στόχους για το μέλλον.

- να συνειδητοποιήσουν ποια είναι η επιρροή τους στους άλλους ανθρώπους και ποιος είναι ο ρόλος που έχουν να παίξουν για την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης τους.

 

Θα χρειαστείτε:

  • στυλό, μολύβια, χαρτί.

  • έναν πίνακα ή μεγάλα χαρτιά σε πίνακα και χοντρούς μαρκαδόρους.

  • το περίγραμμα ενός μεγάλου δέντρου - κορμός και κλαδιά.

  • κομμένα φύλλα διαφορετικά χρώματα για τα «μπορώ» και τα «θα ήθελα».

  • προσωπικά σχέδια δράσης για το κάθε παιδί (βλ. Κάρτα Δραστηριοτήτων).

  • ατομικά τετράδια.

 

Προεργασία του μαθήματος

Ζητήστε από τα παιδιά να επιλέξουν και να φέρουν στο σχολείο έναν προσωπικό θησαυρό για να τον δείξουν και να μιλήσουν γι' αυτόν στους άλλους, κατά τη διάρκεια του μαθήματος.

Εναλλακτικές δραστηριότητες

Εάν δεν το έχουν ήδη κάνει, μπορούν να ετοιμάσουν ένα φυλλάδιο «Μπορώ, Δεν Μπορώ και Θα», φτιάχνοντας έναν κατάλογο με παλαιότερα επιτεύγματα και ελπίδες για το μέλλον.

Το μαγικό-κοχύλι - κάθε παιδί ενώ κρατά το κοχύλι λέει τρία θετικά πράγματα για τον εαυτό του/της, και δίνει το κοχύλι στον επόμενο.

Η σημασία της επιβεβαίωσης - καθόμαστε σε μικρούς κύκλους, και όλοι γράφουν το όνομα τους στο κάτω μέρος ενός φύλλου χαρτιού και το δίνουν σ' αυτόν που κάθεται στα δεξιά τους. Αυτός-ή γράφει πάνω -  πάνω στη σελίδα κάτι καλό γι' αυτόν του οποίου το όνομα βρίσκεται στο κάτω μέρος της σελίδας, το διπλώνει να μην φαίνεται αυτό που έγραψε και το δίνει στον επόμενο. Σιγά - σιγά θα φτάσει πάλι στον ιδιοκτήτη, και τότε θα μπορέσει να διαβάσει όλα τα θετικά που έγραψαν γι' αυτόν ή αυτήν στο χαρτί.

Γράμματα επιβεβαίωσης - βάλτε τα ονόματα όλων των παιδιών σε ένα καπέλο. Τα παιδιά τραβάνε ένα όνομα από το καπέλο και γράφουν ένα γράμμα επιβεβαίωσης σε αυτό το άτομο.

 

Λέξεις κλειδιά

φιλοδοξία • επιβεβαίωση βελτίωση προσωπικών στόχων βάζω στόχους • σκοποί φιλοδοξία • βελτιώνομαι αναπτύσσομαι • θετικός αρνητικός • ευεργετικός καταστρεπτικός • δημιουργικός

Πλάνο του μαθήματος

Εισαγωγή

Επαναλάβετε την προηγούμενη ενότητα και αναφερθείτε περιληπτικά στο σημερινό μάθημα. Καλό θα ήταν να τονίσετε το γεγονός ότι είτε μας αρέσει είτε όχι όλοι επηρεάζουμε τους άλλους -με αυτά που κάνουμε και με αυτά που λέμε-όπως επίσης αυτά που κάνουν και αυτά που λένε οι άλλοι επηρεάζουν εμάς.

Δραστηριότητα 1

Ένα -  ένα τα παιδιά επιδεικνύουν το «θησαυρό» τους στην υπόλοιπη ομάδα και εξηγούν γιατί τον θεωρούν πολύτιμο.

Δραστηριότητα 2

Χωρίστε τα παιδιά σε ζευγάρια και ζητήστε τους να βρουν κάποιον με το ίδιο χρώμα μάτια ή μαλλιά.

Ζητήστε από τα παιδιά να μιλήσουν -και να γράψουν, εάν είναι απαραίτητο- όλα τα ξεχωριστά πράγματα που μπορούν να κάνουν, π.χ. να κάνουν ποδήλατο, να διαβάζουν σωστά, να τρέχουν γρήγορα, να κολυμπήσουν μια φορά την πισίνα. Κάθε παιδί επιλέγει μία «δεξιότητα», γράφει το όνομα του και τη δεξιότητα σ' ένα φύλλο «μπορώ» και κολλάμε το φύλλο στο δέντρο των «μπορώ και θα ήθελα» (εάν τα παιδιά δεν μπορούν να γράψουν καλά, γράφουμε εμείς αντί γι' αυτά στα φύλλα). Το κάθε ζευγάρι μιλάει τώρα για τα πράγματα που δεν μπορεί να κάνει, αλλά θα ήθελε. Επιλέγουν ένα για το οποίο θα προσπαθήσουν στο μέλλον (φροντίστε ώστε να είναι πραγματοποιήσιμος ο στόχος για την ηλικία του παιδιού). Τα παιδιά συμπληρώνουν φύλλα «θα ήθελα» και τα κολλάνε στο δέντρο.

Ομαδική συζήτηση και ανταλλαγή.

Δραστηριότητα 3

Ζητήστε από τα παιδιά να ορίσουν ένα γραμματέα και ένα δημοσιογράφο σε κάθε ομάδα. Τα παιδιά συζητούν για αυτά που κάνουν οι άλλοι και τα στεναχωρούν. Τι έκαναν γι' αυτό; Τι είπαν; Γράψτε τις απαντήσεις τους.

Συζητήστε για κάτι που έκανε κάποιος και τα έκανε να αισθανθούν όμορφα. Τι έκαναν; Τι είπαν; Γράψτε τις απαντήσεις τους.

Ανταλλαγή απόψεων. Φτιάξτε έναν κατάλογο θετικής συμπεριφοράς για την τάξη, π.χ. έπαινοι, ενθάρρυνση, ευχαριστώ.

Τα παιδιά επιλέγουν μία θετική συμπεριφορά και ένα άτομο με το οποίο την εφαρμόζουν. Ετοιμάζουν και συμπληρώνουν ένα προσωπικό Σχέδιο δράσης.

Συνέχεια και αξιολόγηση

Συζήτηση και ανταλλαγή σκέψεων, συναισθημάτων, νέων γνώσεων. Γραπτή αξιολόγηση αντί για το «Το μέρος του μαθήματος που μου άρεσε καλύτερα ήταν...» και «Δύο καινούρια πράγματα που έμαθα σήμερα είναι...».

Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια

 

Τα παιδιά πρέπει:

- να γράψουν μια σύντομη αναφορά, απεικονίζοντας το αποτέλεσμα του σχεδίου δράσης.

- να επιλέξουν μια εξωσχολική δραστηριότητα, π.χ. κηπευτική, πλύσιμο πιάτων για μία εβδομάδα.

Ζητήστε υποστήριξη και ενθάρρυνση από τους γονείς/οικογένεια για να τα καταφέρουν.

Επιπλέον εργασίες

 

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

- να επεκτείνουν την εργασία και στο μάθημα της φυσικής, εφόσον ερευνούν βασικές ανάγκες - σωματικές και συναισθηματικές.

- να έχουν αρχείο για την «εργασία» τους, φωτογραφίες, σχόλια και υποδείξεις από τους γονείς τους.

- να ερευνήσουν τις πλούσιες λογοτεχνικές πηγές, από παραμύθια που αφορούν στην αυτοεκτίμηση και τις σχέσεις,   π.χ.   Το  Ασχημόπαπο,   και για τα μεγαλύτερα παιδιά "καληνύχτα κ. Τομ", της Μισέλ Μαγκόριαν.


 


ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
 Καθημερινή Διδακτική
[Η λειτουργία του Μονοθέσιου Σχολείου] [Η διδακτική των μαθημάτων στα ολιγοθέσια σχολεία] [Κατανομή του χρόνου στα ολιγοθέσια και μονοθέσια σχολεία] [Προγραμματισμός ευέλικτης ζώνης και ένταξη στο πρόγραμμα] [Η διατήρηση της Πειθαρχίας στην τάξη] [Υπολογισμός κανονικής προϋπηρεσίας] [Πρόγραμμα υπολογισμού προϋπηρεσίας ωρομισθίων] [Πρόγραμμα υπολογισμού κατανάλωσης υγρών καυσίμων]
 Αυτόνομες Ενότητες
[Πελοποννησιακός Πόλεμος:  Βραβευμένο Παιχνίδι] [Τουριστικός Οδηγός Ευρυτανίας] [Ναρκωτικά: Πρόληψη και αντιμετώπιση] [Αρχές Γλωσσολογίας] [Οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί] [Ο ρόλος της οικογένειας στην ανάπτυξη του παιδιού] [Πρώτες Βοήθειες] [Σχέδια Μαθημάτων για την προαγωγή της προστασίας των παιδιών] [Υπολογισμός Μορίων: Ποια σχολή να διαλέξω;]
 Επιστημονικά   Θέματα
[Διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας] [Διδακτική της Γλώσσας] [Πειράματα και διευκρινήσεις στα Φυσικά] [Διδακτική της Ιστορίας] [ Οδηγίες για τη διδασκαλία της έκθεσης] [Οδηγός για τη σύνταξη ενός βασικού δοκιμίου] [Διδακτική των Φυσικών Επιστημών] [Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης] [Γίνετε ποιητές: Στοιχεία στιχουργικής] [Συγκριτική Παιδαγωγική ] [Μια έρευνα πάνω στη γνωστική ανάπτυξη] [Ψυχολογία] [Ειδική Αγωγή] [Στασιμότητα και απόρριψη του μαθητή στο Δημοτικό Σχολείο] [Αλλαγές στην ταυτότητα του παιδιού και του εφήβου] [Εκπαίδευση και γνωστικές αλλαγές στη Μέση Παιδική Ηλικία] [Γενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες στη γλωσσική ανάπτυξη] [Η υποχρεωτικότητα φοίτησης στο Νηπιαγωγείο ] [Διαφορές συμβατικής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ] [Εκπαίδευση ενηλίκων: Προβλήματα και θεωρητικές απόψεις] [Αναζήτηση πληροφοριών στον παγκόσμιο ιστό] [Επιθετικότητα στο σχολείο]
Ύλη για Διδασκαλεία & Εξετάσεις
[Εξεταστέα Ύλη  για τα Διδασκαλεία ] [Σημειώσεις Διδακτικής] [Σημειώσεις Ψυχολογίας] [Σημειώσεις Λογοτεχνίας ] [Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης] [Τι σημαίνει διαχείριση της Αλλαγής] [Η ψυχολογία των κινήτρων]
Ευέλικτη Ζώνη
[Θεωρητικό Υπόβαθρο] [Η Ευέλικτη Ζώνη στο Νηπιαγωγείο] [Τα προαιρετικά προγράμματα γενικά] [Σχέδιο Εργασίας: Φωτογραφία ] [Σχέδιο Εργασίας: Ο μήνας Ιανουάριος] [Σχέδιο Εργασίας: "ΑΓΓΕΙΑ: Από το χτες στο σήμερα"  ] [Σχέδιο Εργασίας: Η δημιουργία των Εποχών του Έτους ] [Σχέδιο Εργασίας: Οι σεισμοί στον τόπο μου] [Μάθετε τον κώδικα Μορς]
Διάφορα τεστ κουίζ και παιχνίδια
[Παιχνίδια - Διάφορα Χρήσιμα- Τεστ Ευφυΐας και προσωπικότητας

Επισκέψεις από 1-1-2005: