Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωK ή cookies)  κυρίως για προβολή διαφημίσεων της Google  - Μάθετε περισσότερα...

Επιμέλεια ιστοχώρου Διον.Κ.Παρούτσας


Περιεχόμενα ενότητας

 Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού"

Βασικά Μαθήματα

Δημιουργώντας μια τάξη που ενδιαφέρεται

 Δουλεύω σαν ομάδα

 Κάνοντας το σχολείο ασφαλέστερο

Ενότητα 1 Εγώ - Ένας ξεχωριστός άνθρωπος

Η μοναδικότητα μου

Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης

Μεγαλώνω και αλλάζω

Οι άνθρωποι που αγαπώ (1)

Οι άνθρωποι που αγαπώ (2)

Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς

Ομοιότητα και διαφορά

 Ποιος είναι ο φίλος;

 Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις

Οι άνθρωποι που με βοηθούν

Ενδιαφέρομαι για τους άλλους

Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα

Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων

 Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων

 Επίλυση διαφωνιών με ηρεμία

Και οι άλλοι άνθρωποι έχουν συναισθήματα

Απώλεια και θλίψη

Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες

Μαθαίνω να ακούω σωστά

 Μαθαίνω να επικοινωνώ σωστά

 Μαθαίνω να διαπραγματεύομαι

Βρίσκομαι σε ετοιμότητα

Τα λάθη επιτρέπονται

Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις

Εισαγωγή στον κριτικό τρόπο σκέψης

 Διακινδυνεύω

 Πιέσεις και επιρροές

Είμαι υπεύθυνος

Υποστηρίζει ο ένας τον άλλο

Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου

Νοιάζομαι για το σώμα μου

Πραγματικότητα ή φαντασίωση

 Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό;

Ασφαλείς άνθρωποι, ασφαλείς χώροι, ασφαλή πράγματα

Διατηρώντας την ασφάλεια – Προσωπικοί στόχοι

Πρόγραμμα: Δεξιότητες για Παιδιά του Δημοτικού

Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού

(από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)

 

Οδηγίες για τις εργασίες και
ερμηνεία των συμβόλων εδώ

Ενότητα 4. Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΤΙΤΛΟΣ

 

4.5 Τα λάθη επιτρέπονται

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

 

45 - 60 λεπτά

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Τα παιδιά γυρίζουν μέσα στο δωμάτιο, πραγματοποιώντας τη διαδρομή με τα εμπόδια. Ομαδική συζήτηση

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2

Το χειρότερο λάθος που έχω κάνει

- επικεντρωθείτε στα συναισθήματα. Σύννεφα στο ουράνιο τόξο. Συζήτηση και γράψιμο. Ζωγραφική για τα μικρότερα παιδιά.

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Λέω σε κάποιον άλλο. Ομαδική συζήτηση. Ατομικά γράφουμε: «Δύο πράγματα που έμαθα σήμερα ήταν.,..».

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

 

- καταγραφή προσωπικών σκέψεων και συναισθημάτων στα τετράδια.

- προετοιμασία μιας διαφήμισης ή ενός σλόγκαν για την εκμάθηση μέσα από τα λάθη μας.... Αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί με τη βοήθεια ενός φίλου ή κάποιου από την οικογένεια.

 

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Να βοηθήσει τα παιδιά να καταλάβουν:

- ότι όλοι, και οι μεγάλοι, κάνουν λάθη.

- ότι συνήθως δεν είναι κακό να κάνουμε λάθη.

- ότι αυτό που έχει σημασία είναι τι κάνουμε με τα λάθη μας - μπορούμε να τα παρατήσουμε ή να προσπαθήσουμε να μάθουμε από αυτά.

 

ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ

  • στυλό, μολύβια, χαρτιά και υλικά για ζωγραφική για τα μικρότερα παιδιά.

  • έναν πίνακα ή μεγάλα φύλλα χαρτί και χοντρούς μαρκαδόρους.

  • το γυμναστήριο ή την αυλή του σχολείου για μια διαδρομή διάσπαρτη με εμπόδια φτιαγμένα από μικρές και ελαφριές συσκευές. Ο βαθμός δυσκολίας εξαρτάται από την ηλικία και την ικανότητα των παιδιών.

  • τρία σχήματα κομμένα, φτιαγμένα από χαρτόνι για να κρεμαστούν από το ταβάνι - ένα κομμένο σε σχήμα σύννεφου που γράφει «Κάνω λάθη», ένα σε σχήμα και χρώματα του ουράνιου τόξου που γράφει «Διορθώνω τα λάθη μου» και ένα με τη μορφή κύκλου που γράφει «Τι μπορώ να κάνω;».

  • σύρμα για να κρεμάσουμε τα σχήματα.

  • αρκετά κομμένα σύννεφα, ουράνια τόξα και κύκλους σε μικρό μέγεθος για τα παιδιά, αλλά αρκετά μεγάλα για να μπορούν τα παιδιά να γράψουν επάνω, με την ημιτελή φράση «Μπορώ...» γραμμένη μέσα σε κύκλο, μία για τον καθένα από κάθε ζευγάρι και Βαμβάκι για να τα κολλήσουμε επάνω στα μεγάλα σχήματα.

  • ατομικά τετράδια.

 

ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Τα παιδιά μπορούν:

- σε ζευγάρια, να προετοιμάσουν και να χρωματίσουν ένα ουράνιο τόξο, σχήματα από σύννεφα καθώς και κύκλους διαλόγου για τη Δραστηριότητα 2.

- να σκεφτούν για το μεγαλύτερο λάθος που έχουν κάνει, να το γράψουν στα τετράδια τους και να τα φέρουν στο μάθημα.

Εναλλακτικές δραστηριότητες

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

- να κοιτάξουν για λάθη που δεν έχουν σημασία και για λάθη που μπορούν να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα, ψάχνοντας μέσα στην καθημερινή ζωή και την ιστορία.

 

ΛΕΞΕΙΣ - ΚΛΕΙΔΙΑ

ευχόμουν να ανοίξει η γη να με καταπιεί • ηλίθιος • ντροπή • ευτυχισμένος • ευχαριστημένος • θυμωμένος • χαζός • κακόκεφος • δακρυσμένος • ανόητος • με αγωνία • ανακουφισμένος • χαρούμενος • ενθουσιασμένος • αγχωμένος • ξαναπροσπαθώ • απογοητεύω κάποιον • κοκκινίζω • μαθαίνω • βλάκας • ρεζίλι

 

 

ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή

Τα παιδιά κάθονται γύρω γύρω στο γυμναστήριο ή στην αίθουσα πριν πάνε στο γυμναστήριο ή στην αυλή. Ρωτήστε ποια έχουν κάνει κάποια στιγμή κάποιο λάθος. Τι είδους λάθος ήταν; Εξηγήστε στα παιδιά ότι όλοι κάνουμε λάθη κάποια στιγμή. Κάποια από τα λάθη μας δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία -ειδικά όταν δεν επηρεάζουν άλλους- υπάρχουν όμως και λάθη που έχουν αλλάξει την πορεία ολόκληρης της ιστορίας.

Είναι φυσιολογικό να κάνουμε λάθη καθώς μεγαλώνουμε. Σημασία έχει τι κάνουμε με τα λάθη μας. Αναφερθείτε στο σκοπό του μαθήματος.

Δραστηριότητα 1

 

Πηγαίνετε τα παιδιά στο γυμναστήριο ή στην αυλή. Πείτε στα παιδιά ότι θέλετε να κάνουν όλη τη διαδρομή με τα εμπόδια όσο πιο γρήγορα μπορούν αλλά με ασφάλεια, και να θυμούνται όλα τους τα λάθη, π.χ. πέφτω κάτω, ξεχνώ κάτι. Να προσπαθήσουν να θυμούνται και πού έγιναν τα λάθη.

Να καθίσουν σε χαλάκια ή γύρω γύρω στο γυμναστήριο. Συζητήστε με τα παιδιά για την εμπειρία τους. Πιθανές ερωτήσεις: Πόσα λάθη κάνατε; Έκανε κάποιος το γύρο χωρίς κανένα λάθος; Πώς νιώθετε; Τι μάθατε; Θα θέλατε να ξαναπροσπαθήσετε; Γράψτε τα συναισθήματα τους σε ένα φύλλο χαρτί. Πείτε στα παιδιά να ξανακάνουν το γύρο με την ησυχία τους προσπαθώντας να μην κάνουν λάθη. Εάν χρειάζονται κάποιου είδους Βοήθεια, να τη ζητήσουν. Συζητήστε με τα παιδιά για το δεύτερο «γύρο». Πιθανές ερωτήσεις: Γιατί είναι καλό να προσπαθούμε πάλι; Ποιες ήταν οι διαφορές ανάμεσα στην πρώτη και τη δεύτερη φορά; Πώς νιώθετε; Γράψτε τα συναισθήματα όπως και πριν. Επιστρέψτε στην αίθουσα.

Δραστηριότητα 2

Για τα μεγαλύτερα παιδιά:

Συνεχίστε να σκέφτεστε για τη δραστηριότητα 1 εάν είναι απαραίτητο. Γύρος της ομάδας: «Το μεγαλύτερο λάθος που έχω κάνει». Παροτρύνετε τα παιδιά να σκεφτούν για τα συναισθήματα τους τότε, και καταγράψτε τις

απαντήσεις στον πίνακα. Μεταφέρετε λέξεις για τα συναισθήματα που σημειώθηκαν προηγουμένως στον πίνακα. Μιλήστε με τα παιδιά για τις συνέπειες των λαθών τους. Πιθανές ερωτήσεις: Τι θέλατε να κάνετε; Τι κάνατε; Τι μάθατε; Πώς διορθώθηκε η κατάσταση; Συμπεριλάβετε τα κατωτέρω στοιχεία:

- όλοι, από τον πρωθυπουργό έως τον καθαριστή και τους εκπαιδευτικούς κάνουμε λάθη.

- κάποια λάθη είναι σοβαρότερα από άλλα, μερικά διορθώνονται, μερικά όχι.

- υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορούμε να κάνουμε και να μετατρέψουμε τα λάθη μας από αρνητικά σε θετικά.

Μιλήστε με τα παιδιά για τα συναισθήματα τους όταν κάνουν κάποιο λάθος, για το τι μπορούν να κάνουν και πώς αλλάζουν τα συναισθήματα όταν διορθωθεί το λάθος ή όταν επιτυγχάνουν. Πιθανές ενέργειες:

- να μιλήσουν για το λάθος τους με κάποιο φίλο/ενήλικα - τι έγινε, γιατί έγινε.

- να σκεφτούν τρόπους με τους οποίους μπορεί να διορθωθεί.

- να ζητήσουν βοήθεια.

- να ξαναπροσπαθήσουν.

Ζητήστε από τα παιδιά να βρουν συνεργάτη. Μοιράστε από ένα σύννεφο, ένα ουράνιο τόξο και έναν κύκλο διαλόγου στο κάθε ζευγάρι. Τα παιδιά να συζητήσουν και να επιλέξουν δύο λέξεις που να περιγράφουν τα συναισθήματα τους όταν κάνουν λάθη και να τις γράψουν πάνω στο σύννεφο, δύο πράγματα που μπορούν να κάνουν για να αλλάξουν την εμπειρία από αρνητική σε θετική και να συμπληρώσουν την ημιτελή φράση «Μπορώ......» πάνω στη φούσκα διαλόγου και δύο λέξεις που να περιγράφουν τα συναισθήματα τους όταν έχει διορθωθεί το λάθος και να τις γράψουν πάνω στο ουράνιο τόξο. Τα παιδιά μπορούν να χρωματίσουν τα σχήματα τους, εάν δεν τα έχουν ήδη προετοιμάσει (βλ. Προεργασία του μαθήματος). Κολλήστε βαμβάκι στο σχήμα και κρεμάστε το στο κατάλληλο μεγάλο σχήμα.

Για τα μικρότερα παιδιά:

Ζητήστε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν και να γράψουν, εάν μπορούν, για κάποιο λάθος που έχουν κάνει. Τα παιδιά μιλούν για τα σχέδια τους και για το λάθος που έκαναν. Εξηγήστε τους ότι όλοι κάνουμε λάθη και τι πρέπει να κάνουν όταν πέφτουν σε λάθος. Φτιάξτε ένα χάρτη για την τάξη που να περιέχει:

Σκέψη Τι πήγε λάθος/τι έγινε; Γιατί έγινε;

Εκμάθηση Μπορώ να το διορθώσω;

Σκέψη Τι μπορώ να κάνω για αυτό; Πώς μπορώ να πετύχω;

Σχέδιο Ποιος μπορεί να με βοηθήσει;

Προσπαθώ πάλι.

Συνέχεια και αξιολόγηση

Τα παιδιά να συζητήσουν με αυτόν που κάθεται δίπλα τους για το μάθημα και τι έμαθαν.

Συμπληρώστε την ημιτελή φράση στα ντοσιέ: «Δύο πράγματα που έμαθα σήμερα ήταν......».

Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια

 

Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια

Τα παιδιά μπορούν:

- να καταγράψουν σκέψεις και συναισθήματα στα ατομικά τους τετράδια.

- να προετοιμάσουν μια διαφήμιση ή ένα σλόγκαν για την εκμάθηση μέσα από τα λάθη μας... Αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί με τη βοήθεια ενός φίλου ή κάποιου από την οικογένεια.

Επιπλέον εργασίες

 

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

  • να ερευνήσουν για λάθη του παρελθόντος που έχουν αλλάξει την πορεία της ιστορίας, π.χ. το ατύχημα στο Τσερνομπίλ.

  • να δουν λάθη μέσα από τη λογοτεχνία και τα αποτελέσματα που είχαν.

  • να ερευνήσουν τη σχέση των λαθών και των ατυχημάτων και τους παράγοντες που επηρεάζουν και ευνοούν τα λάθη.

  • να εφαρμόσουν μια στρατηγική για την εκμάθηση μέσα από τα λάθη μας - σκέφτομαι, αναλύω και ξαναπροσπαθώ.

 


 


ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
 Καθημερινή Διδακτική
[Η λειτουργία του Μονοθέσιου Σχολείου] [Η διδακτική των μαθημάτων στα ολιγοθέσια σχολεία] [Κατανομή του χρόνου στα ολιγοθέσια και μονοθέσια σχολεία] [Προγραμματισμός ευέλικτης ζώνης και ένταξη στο πρόγραμμα] [Η διατήρηση της Πειθαρχίας στην τάξη] [Υπολογισμός κανονικής προϋπηρεσίας] [Πρόγραμμα υπολογισμού προϋπηρεσίας ωρομισθίων] [Πρόγραμμα υπολογισμού κατανάλωσης υγρών καυσίμων]
 Αυτόνομες Ενότητες
[Πελοποννησιακός Πόλεμος:  Βραβευμένο Παιχνίδι] [Τουριστικός Οδηγός Ευρυτανίας] [Ναρκωτικά: Πρόληψη και αντιμετώπιση] [Αρχές Γλωσσολογίας] [Οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί] [Ο ρόλος της οικογένειας στην ανάπτυξη του παιδιού] [Πρώτες Βοήθειες] [Σχέδια Μαθημάτων για την προαγωγή της προστασίας των παιδιών] [Υπολογισμός Μορίων: Ποια σχολή να διαλέξω;] [Υπολογισμός Αναγνωσιμότητας Κειμένων]
 Επιστημονικά   Θέματα
[Διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας] [Διδακτική της Γλώσσας] [Πειράματα και διευκρινήσεις στα Φυσικά] [Διδακτική της Ιστορίας] [Οδηγίες για τη διδασκαλία της έκθεσης] [Οδηγός για τη σύνταξη ενός βασικού δοκιμίου] [Διδακτική των Φυσικών Επιστημών] [Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης] [Γίνετε ποιητές: Στοιχεία στιχουργικής] [Υπολογιστής Αναγνωσιμότητας Κειμένων[Συγκριτική Παιδαγωγική ] [Μια έρευνα πάνω στη γνωστική ανάπτυξη] [Ψυχολογία] [Ειδική Αγωγή] [Στασιμότητα και απόρριψη του μαθητή στο Δημοτικό Σχολείο] [Αλλαγές στην ταυτότητα του παιδιού και του εφήβου] [Εκπαίδευση και γνωστικές αλλαγές στη Μέση Παιδική Ηλικία] [Γενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες στη γλωσσική ανάπτυξη] [Η υποχρεωτικότητα φοίτησης στο Νηπιαγωγείο ] [Διαφορές συμβατικής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ] [Εκπαίδευση ενηλίκων: Προβλήματα και θεωρητικές απόψεις] [Αναζήτηση πληροφοριών στον παγκόσμιο ιστό] [Επιθετικότητα στο σχολείο] [Διαπολιτισμική Διάσταση στην Εκπαίδευση:  Η μελέτη περίπτωσης δύο δημοτικών σχολείων στην Σουηδία]
Ύλη για Διδασκαλεία & Εξετάσεις
[Εξεταστέα Ύλη  για τα Διδασκαλεία ] [Σημειώσεις Διδακτικής] [Σημειώσεις Ψυχολογίας] [Σημειώσεις Λογοτεχνίας ] [Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης] [Τι σημαίνει διαχείριση της Αλλαγής] [Η ψυχολογία των κινήτρων]
Ευέλικτη Ζώνη
[Θεωρητικό Υπόβαθρο] [Η Ευέλικτη Ζώνη στο Νηπιαγωγείο] [Τα προαιρετικά προγράμματα γενικά] [Σχέδιο Εργασίας:] [Φωτογραφία] [Σχέδιο Εργασίας: Ο μήνας Ιανουάριος] [Σχέδιο Εργασίας: "ΑΓΓΕΙΑ: Από το χτες στο σήμερα"] [Σχέδιο Εργασίας: Η δημιουργία των Εποχών του Έτους ] [Σχέδιο Εργασίας: Οι σεισμοί στον τόπο μου] [Μάθετε τον κώδικα Μορς] [5 ρώσικα παραμύθια σε εικονογράφηση Ιβάν Μπιλίμπιν]
Διάφορα τεστ κουίζ και παιχνίδια
[Παιχνίδια - Διάφορα Χρήσιμα- Τεστ Ευφυΐας και προσωπικότητας]

Επισκέψεις από 1-1-2005: