Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωK ή cookies)  κυρίως για προβολή διαφημίσεων της Google  - Μάθετε περισσότερα...

Επιμέλεια ιστοχώρου Διον.Κ.Παρούτσας


Περιεχόμενα ενότητας

 Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού"

Βασικά Μαθήματα

Δημιουργώντας μια τάξη που ενδιαφέρεται

 Δουλεύω σαν ομάδα

 Κάνοντας το σχολείο ασφαλέστερο

Ενότητα 1 Εγώ - Ένας ξεχωριστός άνθρωπος

Η μοναδικότητα μου

Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης

Μεγαλώνω και αλλάζω

Οι άνθρωποι που αγαπώ (1)

Οι άνθρωποι που αγαπώ (2)

Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς

Ομοιότητα και διαφορά

 Ποιος είναι ο φίλος;

 Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις

Οι άνθρωποι που με βοηθούν

Ενδιαφέρομαι για τους άλλους

Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα

Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων

 Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων

 Επίλυση διαφωνιών με ηρεμία

Και οι άλλοι άνθρωποι έχουν συναισθήματα

Απώλεια και θλίψη

Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες

Μαθαίνω να ακούω σωστά

 Μαθαίνω να επικοινωνώ σωστά

 Μαθαίνω να διαπραγματεύομαι

Βρίσκομαι σε ετοιμότητα

Τα λάθη επιτρέπονται

Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις

Εισαγωγή στον κριτικό τρόπο σκέψης

 Διακινδυνεύω

 Πιέσεις και επιρροές

Είμαι υπεύθυνος

Υποστηρίζει ο ένας τον άλλο

Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου

Νοιάζομαι για το σώμα μου

Πραγματικότητα ή φαντασίωση

 Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό;

Ασφαλείς άνθρωποι, ασφαλείς χώροι, ασφαλή πράγματα

Διατηρώντας την ασφάλεια – Προσωπικοί στόχοι

Πρόγραμμα: Δεξιότητες για Παιδιά του Δημοτικού

Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού

(από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)

 

Οδηγίες για τις εργασίες και
ερμηνεία των συμβόλων εδώ

Ενότητα 2. Ένας από τους πολλούς

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΤΙΤΛΟΣ

 

Οι άνθρωποι που με βοηθούν

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

 

45-60 λεπτά

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΕΝΑΡΞΗΣ

Ανακεφαλαίωση του προηγούμενου μαθήματος. Σκοπός του σημερινού μαθήματος. Γύρος της ομάδας. Ζητήστε από τα παιδιά να σας περιγράψουν μια στιγμή που κάποιος τούς βοήθησε να είναι ασφαλείς και υγιείς.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Φτιάχνουμε λέξεις με στοιχεία.
 

Μαντεύουμε το πρόσωπο που έχουν βάλει οι άλλοι.
    Ανταλλαγή και συζήτηση.
 Για τα μικρότερα παιδιά

Εντοπίζοντας τους «βοηθούς».

 

Ζωγραφίζουμε ή γράφουμε μια ιστορία «Οι άνθρωποι που φροντίζουν να είμαστε ασφαλείς και υγιείς».

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2

Τι μπορούμε να κάνουμε για να τους βοηθήσουμε;

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Όλοι  λέμε «Κάτι που έμαθα σήμερα είναι...»

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

 

Συμβόλαια να υποστηρίζουμε κάποιον που φροντίζει να είμαστε υγιείς και ασφαλείς. Το δείχνουν και το υπογράφουν.

 

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Να βοηθήσουμε τα παιδιά:

- να συνειδητοποιήσουν ποιοι είναι οι άνθρωποι στο σχολείο και την κοινότητα που φροντίζουν για την ασφάλεια και την υγεία τους.

- να βρουν τρόπους να τους υποστηρίξουν και να τους ενθαρρύνουν.

 

ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ

  • στυλό, μολύβια, χαρτί,

  • για τα μικρότερα παιδιά υλικά για ζωγραφική.

  • έναν πίνακα ή μεγάλες κόλλες χαρτί σε πίνακα και χοντρούς μαρκαδόρους.

  •  ζευγάρια κάρτες που στη μία κάρτα θα υπάρχει κάποιος που εργάζεται για την κοινότητα, π.χ. αστυνομικός, κοινωνική λειτουργός, και στην άλλη κάρτα ένα «εργαλείο» του «επαγγέλματος», π.χ. κράνος, στολή.

  • χώρος για την έκθεση των ιστοριών (για τα μικρότερα παιδιά).

  • τα ατομικά τετράδια.

 

ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μία εβδομάδα πριν από το μάθημα ζητήστε από τα παιδιά να βρουν κάποιον που, με τη δουλειά του, φροντίζει να είναι ασφαλείς και υγιείς. Εάν δεν μπορούν να βρουν παράδειγμα, να σκεφτούν κάποιον που στο παρελθόν τούς έχει βοηθήσει, καθώς και ένα παράδειγμα για να αναφέρουν στο μάθημα. Τονίστε τους πως δεν πρέπει να είναι κάποιος φίλος ή κάποιο μέλος της οικογενείας τους, αλλά κάποιος η δουλειά του οποίου να έχει σχέση με τη φροντίδα τους, π.χ. μια νοσοκόμα, ένας αστυνομικός, ο επιστάτης του σχολείου.

Εναλλακτικές δραστηριότητες

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

- να καλέσουν ένα «βοηθό» στην τάξη να τους μιλήσει για τη δουλειά του.

- να προγραμματίσουν και να προετοιμάσουν μια επίσκεψη στον εργασιακό χώρο ενός «Βοηθού».

- να παίξουν το παιχνίδι των 20 ερωτήσεων μέσα στην τάξη.

- να παίξουν «τι λέω» μιμούμενοι τις κινήσεις που κάνουν οι «βοηθοί».

- να προετοιμάσουν μια έκθεση και παρουσίαση για τους γονείς, τους φίλους και/ή τα μικρότερα παιδιά του σχολείου.

- να ετοιμάσουν αναγραμματισμούς των ονομάτων των «βοηθών», π.χ. νμόσκονοα για τη νοσοκόμα, για την οικογένεια και τους φίλους τους.

 

ΛΕΞΕΙΣ - ΚΛΕΙΔΙΑ

κοινότητα • στοργή • φροντίζω καθαρίζω • είμαι υπεύθυνος για • προστατεύω • πρόνοια • περιβάλλον • μόλυνση • βοήθεια • δημόσιος • βρώμικος • ρυπαίνω • ανακατώνω • υπηρεσία • πεντακάθαρος • φρέσκος • νοσοκόμα • υγεία • πόλη • επιστάτης

 

 

ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή

Κάντε επανάληψη της προηγούμενης ενότητας και αναφερθείτε περιληπτικά στο σκοπό του σημερινού μαθήματος. Εξηγήστε στα παιδιά ότι σήμερα θα μιλήσουμε για τους διάφορους ανθρώπους της κοινότητας και του σχολείου που ενδιαφέρονται για μας και βοηθούν στη διατήρηση της ασφάλειας και της υγείας μας με τη δουλειά τους.

Εισαγωγική Δραστηριότητα

Τα παιδιά αναφέρουν με τη σειρά μια περίπτωση πρόσφατη που κάποιος τούς βοήθησε να είναι ασφαλείς και υγιείς. Βρείτε τον παράγοντα «ενδιαφέρομαι» της πράξης αυτού του ατόμου. Με τα μικρότερα παιδιά αυτό μπορεί να πάρει τη μορφή γενικής συζήτησης με ερωτήσεις και απαντήσεις.

Δραστηριότητα 1

Για τα μεγαλύτερα παιδιά: Μοιράστε τις κάρτες για τα ζευγάρια και ζητήστε από τα παιδιά να ταιριάξουν τους ανθρώπους με κάτι που χρησιμοποιούν στη δουλειά τους. Ζητήστε από τα ζευγάρια να επιλέξουν ένα άτομο που τους βοηθά και να ετοιμάσουν τρία στοιχεία που περιγράφουν τη δουλειά που κάνει αυτό το άτομο. Τονίστε ότι δεν πρέπει να πουν σε κανέναν άλλο για την επιλογή τους. Όταν αποφασίσουν για τα στοιχεία που θα χρησιμοποιήσουν, να τα ζωγραφίσουν ή να τα γράψουν σε ένα χαρτί.

Τα ζευγάρια ενώνονται ανά δύο. Κάθε ζευγάρι μπορεί να απευθύνει στο άλλο δέκα ερωτήσεις για το άτομο που έχει επιλέξει. Στοιχεία βοηθητικά δίνουμε μονάχα όταν υπάρχουν δυσκολίες.

Συζήτηση, εντοπίζουμε διάφορους «βοηθούς».

Για τα μικρότερα παιδιά:

Να ζωγραφίσουν ή να σχεδιάσουν και να χρωματίσουν το πρόσωπο που επέλεξαν για να εκτεθεί στην τάξη.

Δραστηριότητα 2

Συζητήστε με τα παιδιά τρόπους με τους οποίους μπορούν να βοηθήσουν στη διευκόλυνση της εργασίας των «βοηθών», και πώς μπορούν να τους υποστηρίξουν. Προτείνετε τους να προσπαθήσουν να φανταστούν πώς είναι να κάνει κάποιος τη δουλειά αυτή. Τι θα βοηθούσε περισσότερο;

Συνέχεια και αξιολόγηση

Συζήτηση και ανταλλαγή.

Ζητήστε από τα παιδιά να πουν με τη σειρά ένα πράγμα που έμαθαν σήμερα.

Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια

 

Τα παιδιά να ετοιμάσουν μια υπόσχεση και να βοηθήσουν με τους τρόπους που σκέφτηκαν στη Δραστηριότητα 2. Ζητήστε τους να διακοσμήσουν και να υπογράψουν την υπόσχεση και να τη μοιραστούν με κάποιον φίλο ή με κάποιον στο σπίτι.

Επιπλέον εργασίες

 

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

- να πραγματοποιήσουν τις εργασίες

που υπάρχουν στις Εναλλακτικές δραστηριότητες.

- να σχεδιάσουν και να χρωματίσουν μια ιστορία για τους ανθρώπους που φροντίζουν για την ασφάλεια και την υγεία μας (για τα μεγαλύτερα παιδιά).

- να κάνουν ένα ανθολόγιο ποιημάτων ή ένα βιβλίο της τάξης για τους «βοηθούς».

 


 


ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
 Καθημερινή Διδακτική
[Η λειτουργία του Μονοθέσιου Σχολείου] [Η διδακτική των μαθημάτων στα ολιγοθέσια σχολεία] [Κατανομή του χρόνου στα ολιγοθέσια και μονοθέσια σχολεία] [Προγραμματισμός ευέλικτης ζώνης και ένταξη στο πρόγραμμα] [Η διατήρηση της Πειθαρχίας στην τάξη] [Υπολογισμός κανονικής προϋπηρεσίας] [Πρόγραμμα υπολογισμού προϋπηρεσίας ωρομισθίων] [Πρόγραμμα υπολογισμού κατανάλωσης υγρών καυσίμων]
 Αυτόνομες Ενότητες
[Πελοποννησιακός Πόλεμος:  Βραβευμένο Παιχνίδι] [Τουριστικός Οδηγός Ευρυτανίας] [Ναρκωτικά: Πρόληψη και αντιμετώπιση] [Αρχές Γλωσσολογίας] [Οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί] [Ο ρόλος της οικογένειας στην ανάπτυξη του παιδιού] [Πρώτες Βοήθειες] [Σχέδια Μαθημάτων για την προαγωγή της προστασίας των παιδιών] [Υπολογισμός Μορίων: Ποια σχολή να διαλέξω;] [Υπολογισμός Αναγνωσιμότητας Κειμένων]
 Επιστημονικά   Θέματα
[Διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας] [Διδακτική της Γλώσσας] [Πειράματα και διευκρινήσεις στα Φυσικά] [Διδακτική της Ιστορίας] [Οδηγίες για τη διδασκαλία της έκθεσης] [Οδηγός για τη σύνταξη ενός βασικού δοκιμίου] [Διδακτική των Φυσικών Επιστημών] [Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης] [Γίνετε ποιητές: Στοιχεία στιχουργικής] [Υπολογιστής Αναγνωσιμότητας Κειμένων[Συγκριτική Παιδαγωγική ] [Μια έρευνα πάνω στη γνωστική ανάπτυξη] [Ψυχολογία] [Ειδική Αγωγή] [Στασιμότητα και απόρριψη του μαθητή στο Δημοτικό Σχολείο] [Αλλαγές στην ταυτότητα του παιδιού και του εφήβου] [Εκπαίδευση και γνωστικές αλλαγές στη Μέση Παιδική Ηλικία] [Γενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες στη γλωσσική ανάπτυξη] [Η υποχρεωτικότητα φοίτησης στο Νηπιαγωγείο ] [Διαφορές συμβατικής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ] [Εκπαίδευση ενηλίκων: Προβλήματα και θεωρητικές απόψεις] [Αναζήτηση πληροφοριών στον παγκόσμιο ιστό] [Επιθετικότητα στο σχολείο] [Διαπολιτισμική Διάσταση στην Εκπαίδευση:  Η μελέτη περίπτωσης δύο δημοτικών σχολείων στην Σουηδία]
Ύλη για Διδασκαλεία & Εξετάσεις
[Εξεταστέα Ύλη  για τα Διδασκαλεία ] [Σημειώσεις Διδακτικής] [Σημειώσεις Ψυχολογίας] [Σημειώσεις Λογοτεχνίας ] [Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης] [Τι σημαίνει διαχείριση της Αλλαγής] [Η ψυχολογία των κινήτρων]
Ευέλικτη Ζώνη
[Θεωρητικό Υπόβαθρο] [Η Ευέλικτη Ζώνη στο Νηπιαγωγείο] [Τα προαιρετικά προγράμματα γενικά] [Σχέδιο Εργασίας:] [Φωτογραφία] [Σχέδιο Εργασίας: Ο μήνας Ιανουάριος] [Σχέδιο Εργασίας: "ΑΓΓΕΙΑ: Από το χτες στο σήμερα"] [Σχέδιο Εργασίας: Η δημιουργία των Εποχών του Έτους ] [Σχέδιο Εργασίας: Οι σεισμοί στον τόπο μου] [Μάθετε τον κώδικα Μορς] [5 ρώσικα παραμύθια σε εικονογράφηση Ιβάν Μπιλίμπιν]
Διάφορα τεστ κουίζ και παιχνίδια
[Παιχνίδια - Διάφορα Χρήσιμα- Τεστ Ευφυΐας και προσωπικότητας]

Επισκέψεις από 1-1-2005: