Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωK ή cookies)  κυρίως για προβολή διαφημίσεων της Google  - Μάθετε περισσότερα...

Επιμέλεια ιστοχώρου Διον.Κ.Παρούτσας


Περιεχόμενα ενότητας

 Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού"

Βασικά Μαθήματα

Δημιουργώντας μια τάξη που ενδιαφέρεται

 Δουλεύω σαν ομάδα

 Κάνοντας το σχολείο ασφαλέστερο

Ενότητα 1 Εγώ - Ένας ξεχωριστός άνθρωπος

Η μοναδικότητα μου

Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης

Μεγαλώνω και αλλάζω

Οι άνθρωποι που αγαπώ (1)

Οι άνθρωποι που αγαπώ (2)

Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς

Ομοιότητα και διαφορά

 Ποιος είναι ο φίλος;

 Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις

Οι άνθρωποι που με βοηθούν

Ενδιαφέρομαι για τους άλλους

Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα

Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων

 Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων

 Επίλυση διαφωνιών με ηρεμία

Και οι άλλοι άνθρωποι έχουν συναισθήματα

Απώλεια και θλίψη

Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες

Μαθαίνω να ακούω σωστά

 Μαθαίνω να επικοινωνώ σωστά

 Μαθαίνω να διαπραγματεύομαι

Βρίσκομαι σε ετοιμότητα

Τα λάθη επιτρέπονται

Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις

Εισαγωγή στον κριτικό τρόπο σκέψης

 Διακινδυνεύω

 Πιέσεις και επιρροές

Είμαι υπεύθυνος

Υποστηρίζει ο ένας τον άλλο

Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου

Νοιάζομαι για το σώμα μου

Πραγματικότητα ή φαντασίωση

 Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό;

Ασφαλείς άνθρωποι, ασφαλείς χώροι, ασφαλή πράγματα

Διατηρώντας την ασφάλεια – Προσωπικοί στόχοι

Πρόγραμμα: Δεξιότητες για Παιδιά του Δημοτικού

Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού

(από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)

 

Οδηγίες για τις εργασίες και
ερμηνεία των συμβόλων εδώ

Ενότητα 3. Συναισθήματα και αισθήματα

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΤΙΤΛΟΣ

 

Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

 

45 - 60 λεπτά

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΕΝΑΡΞΗΣ

Δίνω τη μάσκα. Έκφραση συναισθημάτων.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Συζήτηση: Στιγμές που ένιωσα έντονα συναισθήματα. Εντοπίζοντας τα συναισθήματα και τις αιτίες που τα προκάλεσαν

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2

Οργανώνουμε την παρουσίαση έντονων συναισθημάτων με ρόλους.

 

Εντοπίζουμε συναισθήματα. Τρόποι αντιμετώπισης τους. Προετοιμασία αφίσας.

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Συζήτηση και ανταλλαγή. Ερωτήσεις κλειδιά. Χαρούμενα πρόσωπα, κατσουφιασμένα πρόσωπα, ουδέτερα πρόσωπα.

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

 

Καταγραφή σκέψεων και συναισθημάτων στα τετράδια. Γράφουμε μια σύντομη ιστορία.

 

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Να βοηθήσει τα παιδιά:

- να αναγνωρίσουν και να αποδεχθούν ότι είναι φυσιολογικό για όλους τους ανθρώπους να νιώθουν διάφορα έντονα συναισθήματα κατά καιρούς.

- να βρουν τρόπους με τους οποίους μπορούν να αντιμετωπίσουν δημιουργικά τα έντονα αυτά συναισθήματα.

 

ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ

  • μολύβια, στυλό, χαρτιά.

  • έναν πίνακα, μεγάλα χαρτιά σε πίνακα και χοντρούς μαρκαδόρους.

  • το κουτί με τις λέξεις συναισθημάτων και αισθημάτων από το τελευταίο μάθημα.

  • ένα σετ καρτών για το χωρισμό των παιδιών σε πέντε ομάδες - πέντε κάρτες με επικεφαλίδες έντονα συναισθήματα - Θυμός, Αγάπη, Φόβος, Χαρά, Ζήλια (χρησιμοποιήστε Μίσος ή Θλίψη για μια επιπλέον ομάδα εάν έχετε μεγάλη ομάδα).

  • Επίσης κάρτες με λέξεις για την κάθε επικεφαλίδα ανάλογα με τον αριθμό ατόμων που  επιθυμείτε σε κάθε ομάδα, για παράδειγμα: με το θυμό μπορείτε να βάλετε κακόκεφος, εκνευρισμένος, θυμωμένος, ευερέθιστος - χρησιμοποιήστε τις λέξεις των παιδιών και χρωματίστε διαφορετικά τις κάρτες, ανά κατηγορίες, για να διευκολύνετε τα παιδιά, εάν χρειάζεται.

  • Ή, για τα μικρότερα παιδιά, ομάδες καρτών με χαρούμενα, λυπημένα, θυμωμένα πρόσωπα κλπ.

  • τα ατομικά τετράδια.

 

ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ζητήστε από τα παιδιά να σκεφτούν δύο περιπτώσεις που ένιωσαν έντονα συναισθήματα. Να τις καταγράψουν στα τετράδια τους και να τα φέρουν στην τάξη.

ΛΕΞΕΙΣ - ΚΛΕΙΔΙΑ

κρύβω τα συναισθήματα μου • πεθαίνω από ντροπή • κουκουλώνω • ντροπιασμένος • ξεχειλίζω από ενθουσιασμό • κυριευμένος • με ραγισμένη καρδιά • συνεπαρμένος • κάνω τον αδιάφορο • εκτός εαυτού • αδιαφορώ • εκνευρισμένος λυπημένος • στενοχωρημένος • αναστατωμένος • ανήσυχος • πολύ ζηλιάρης • χαρούμενος • ευχαριστημένος • εύχομαι να ανοίξει η γη να με καταπιεί

 

ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή

Επαναλάβετε το σκοπό του σημερινού μαθήματος. Μιλήστε με τα παιδιά για την κοινοτοπία των αισθημάτων και συναισθημάτων και την ανάγκη μας να τα εκφράσουμε.

Εισαγωγική Δραστηριότητα

Δίνω τη μάσκα. Πείτε στα παιδιά ότι θα δείξετε ένα συναίσθημα με την έκφραση σας, το οποίο θα μεταβιβάσετε στο παιδί που κάθεται δίπλα σας. Αυτό το άτομο μπορεί να το δώσει κατευθείαν ή να φωνάξει «Αλλαγή!» και να δείξει άλλο συναίσθημα που θα μεταβιβαστεί μετά στον επόμενο. Μιλήστε με τα παιδιά για το πώς ένιωσαν όσο έκαναν αυτή την άσκηση.

Δραστηριότητα 1

Ζητήστε από τα παιδιά να μιλήσουν για την άσκηση που έκαναν κατά την Προεργασία του μαθήματος και για τα έντονα συναισθήματα που ένιωσαν. Καταγράψτε τις απαντήσεις τους. Πιθανές ερωτήσεις: Τι προκάλεσε τα συναισθήματα; Πώς σας επηρέασε; Τι συνέβη στο σώμα σας; Τι κάνατε; Εξηγήστε γιατί τα έντονα συναισθήματα αλλάζουν τον τρόπο που αισθάνεται και συμπεριφέρεται το σώμα μας.

Δραστηριότητα 2

Χωρίστε τα παιδιά σε ομάδες και αναθέστε από ένα έντονο συναίσθημα στην κάθε ομάδα, π.χ. Θυμός, Αγάπη, Ζήλια, Φόβος, Χαρά. Τα παιδιά ετοιμάζουν παρουσίαση ρόλων για να δείξουν τα συναισθήματα τους. Παροτρύνετε τα να επιλέξουν μια ιστορία που να ταιριάζει με μια από τις εμπειρίες τους. Η ομάδα συζητά και βρίσκει τρόπους με τους οποίους ανταποκρίνεται στο συναίσθημα αυτό. Πιθανές ερωτήσεις: Τι κάνετε; Τι λέτε; Πότε μπορεί να χρειαστείτε βοήθεια; Σε ποιον μπορείτε να απευθυνθείτε για βοήθεια;

Σημείωση για τους εκπαιδευτικούς: Τα παιδιά θα εκδηλώσουν διαφορετικούς τρόπους αντιμετώπισης των έντονων συναισθημάτων - οι οποίοι θα διαφέρουν από παιδί σε παιδί, παρ' όλα αυτά η συνένωση των ιδεών θα ήταν χρήσιμη.

Καλέστε τα παιδιά να παρατηρήσουν τις εκδηλώσεις των άλλων παιδιών, και να κάνουν δημιουργικά σχόλια. Πιθανές ερωτήσεις: Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος τρόπος δημιουργικής αντιμετώπισης των έντονων συναισθημάτων; Πρέπει όλα τα συναισθήματα να τα αντιμετωπίζουμε με τον ίδιο τρόπο; Παρουσιάζουν όλα δυσκολίες; Υπάρχει κάποιος τρόπος να βοηθήσετε τους φίλους σας όταν έχουν να αντιμετωπίσουν έντονα συναισθήματα; Πώς μπορούν να σας βοηθήσουν καλύτερα εκείνοι;

Για τα μικρότερα παιδιά:

Ζητήστε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν την εικόνα κάποιου που είναι χαρούμενος, λυπημένος, θυμωμένος, κάποιου που ζηλεύει. Μιλήστε μαζί τους για τις εικόνες τους και για τρόπους αντιμετώπισης των συναισθημάτων.

Συνέχεια και αξιολόγηση

Συζήτηση και ανταλλαγή. Πιθανές ερωτήσεις:

Ποια είναι τα έντονα αισθήματα/συναισθήματα που νιώθετε συχνότερα; Τι έχετε μάθει για την αντιμετώπιση των έντονων συναισθημάτων σήμερα; Τι θα δοκιμάσετε μόνοι σας; Ζητήστε από τα παιδιά να σχεδιάσουν χαρούμενα, λυπημένα ή ουδέτερα πρόσωπα ανάλογα με το πώς αισθάνονται για το σημερινό μάθημα.

Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια

 

Ζητήστε από τα παιδιά:

- να καταγράψουν σκέψεις και συναισθήματα στα ατομικά τους τετράδια.

- να γράψουν μια ιστορία για κάποιο παιδί που χάνει κάτι ιδιαίτερα πολύτιμο, τα διάφορα συναισθήματα που νιώθει ο ήρωας/η ηρωίδα τους και τρόπους αντιμετώπισης τους.

Επιπλέον εργασίες

 

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

- να φτιάξουν ένα βιβλίο για την τάξη, με ιστορίες, ποιήματα, ζωγραφιές που να έχουν σχέση με «Έντονα συναισθήματα» και να ζητήσουν τη συμμετοχή των οικογενειών τους.

- να φτιάξουν μια ιστορία για συναισθήματα, με χρώματα και λέξεις, για να την κρεμάσουν στον τοίχο της τάξης.

να αρχίσουν να ερευνούν τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους σχετικά με το χωρισμό, την απώλεια και τη θλίψη μέσα από τη μουσική, το θέατρο και τη λογοτεχνία.

 


 


ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
 Καθημερινή Διδακτική
[Η λειτουργία του Μονοθέσιου Σχολείου] [Η διδακτική των μαθημάτων στα ολιγοθέσια σχολεία] [Κατανομή του χρόνου στα ολιγοθέσια και μονοθέσια σχολεία] [Προγραμματισμός ευέλικτης ζώνης και ένταξη στο πρόγραμμα] [Η διατήρηση της Πειθαρχίας στην τάξη] [Υπολογισμός κανονικής προϋπηρεσίας] [Πρόγραμμα υπολογισμού προϋπηρεσίας ωρομισθίων] [Πρόγραμμα υπολογισμού κατανάλωσης υγρών καυσίμων]
 Αυτόνομες Ενότητες
[Πελοποννησιακός Πόλεμος:  Βραβευμένο Παιχνίδι] [Τουριστικός Οδηγός Ευρυτανίας] [Ναρκωτικά: Πρόληψη και αντιμετώπιση] [Αρχές Γλωσσολογίας] [Οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί] [Ο ρόλος της οικογένειας στην ανάπτυξη του παιδιού] [Πρώτες Βοήθειες] [Σχέδια Μαθημάτων για την προαγωγή της προστασίας των παιδιών] [Υπολογισμός Μορίων: Ποια σχολή να διαλέξω;] [Υπολογισμός Αναγνωσιμότητας Κειμένων]
 Επιστημονικά   Θέματα
[Διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας] [Διδακτική της Γλώσσας] [Πειράματα και διευκρινήσεις στα Φυσικά] [Διδακτική της Ιστορίας] [Οδηγίες για τη διδασκαλία της έκθεσης] [Οδηγός για τη σύνταξη ενός βασικού δοκιμίου] [Διδακτική των Φυσικών Επιστημών] [Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης] [Γίνετε ποιητές: Στοιχεία στιχουργικής] [Υπολογιστής Αναγνωσιμότητας Κειμένων[Συγκριτική Παιδαγωγική ] [Μια έρευνα πάνω στη γνωστική ανάπτυξη] [Ψυχολογία] [Ειδική Αγωγή] [Στασιμότητα και απόρριψη του μαθητή στο Δημοτικό Σχολείο] [Αλλαγές στην ταυτότητα του παιδιού και του εφήβου] [Εκπαίδευση και γνωστικές αλλαγές στη Μέση Παιδική Ηλικία] [Γενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες στη γλωσσική ανάπτυξη] [Η υποχρεωτικότητα φοίτησης στο Νηπιαγωγείο ] [Διαφορές συμβατικής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ] [Εκπαίδευση ενηλίκων: Προβλήματα και θεωρητικές απόψεις] [Αναζήτηση πληροφοριών στον παγκόσμιο ιστό] [Επιθετικότητα στο σχολείο] [Διαπολιτισμική Διάσταση στην Εκπαίδευση:  Η μελέτη περίπτωσης δύο δημοτικών σχολείων στην Σουηδία]
Ύλη για Διδασκαλεία & Εξετάσεις
[Εξεταστέα Ύλη  για τα Διδασκαλεία ] [Σημειώσεις Διδακτικής] [Σημειώσεις Ψυχολογίας] [Σημειώσεις Λογοτεχνίας ] [Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης] [Τι σημαίνει διαχείριση της Αλλαγής] [Η ψυχολογία των κινήτρων]
Ευέλικτη Ζώνη
[Θεωρητικό Υπόβαθρο] [Η Ευέλικτη Ζώνη στο Νηπιαγωγείο] [Τα προαιρετικά προγράμματα γενικά] [Σχέδιο Εργασίας:] [Φωτογραφία] [Σχέδιο Εργασίας: Ο μήνας Ιανουάριος] [Σχέδιο Εργασίας: "ΑΓΓΕΙΑ: Από το χτες στο σήμερα"] [Σχέδιο Εργασίας: Η δημιουργία των Εποχών του Έτους ] [Σχέδιο Εργασίας: Οι σεισμοί στον τόπο μου] [Μάθετε τον κώδικα Μορς] [5 ρώσικα παραμύθια σε εικονογράφηση Ιβάν Μπιλίμπιν]
Διάφορα τεστ κουίζ και παιχνίδια
[Παιχνίδια - Διάφορα Χρήσιμα- Τεστ Ευφυΐας και προσωπικότητας]

Επισκέψεις από 1-1-2005: