Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωK ή cookies)  κυρίως για προβολή διαφημίσεων της Google  - Μάθετε περισσότερα...

Επιμέλεια ιστοχώρου Διον.Κ.Παρούτσας


Περιεχόμενα ενότητας

 Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού"

Βασικά Μαθήματα

Δημιουργώντας μια τάξη που ενδιαφέρεται

 Δουλεύω σαν ομάδα

 Κάνοντας το σχολείο ασφαλέστερο

Ενότητα 1 Εγώ - Ένας ξεχωριστός άνθρωπος

Η μοναδικότητα μου

Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης

Μεγαλώνω και αλλάζω

Οι άνθρωποι που αγαπώ (1)

Οι άνθρωποι που αγαπώ (2)

Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς

Ομοιότητα και διαφορά

 Ποιος είναι ο φίλος;

 Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις

Οι άνθρωποι που με βοηθούν

Ενδιαφέρομαι για τους άλλους

Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα

Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων

 Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων

 Επίλυση διαφωνιών με ηρεμία

Και οι άλλοι άνθρωποι έχουν συναισθήματα

Απώλεια και θλίψη

Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες

Μαθαίνω να ακούω σωστά

 Μαθαίνω να επικοινωνώ σωστά

 Μαθαίνω να διαπραγματεύομαι

Βρίσκομαι σε ετοιμότητα

Τα λάθη επιτρέπονται

Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις

Εισαγωγή στον κριτικό τρόπο σκέψης

 Διακινδυνεύω

 Πιέσεις και επιρροές

Είμαι υπεύθυνος

Υποστηρίζει ο ένας τον άλλο

Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου

Νοιάζομαι για το σώμα μου

Πραγματικότητα ή φαντασίωση

 Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό;

Ασφαλείς άνθρωποι, ασφαλείς χώροι, ασφαλή πράγματα

Διατηρώντας την ασφάλεια – Προσωπικοί στόχοι

Πρόγραμμα: Δεξιότητες για Παιδιά του Δημοτικού

Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού

(από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)

 

Οδηγίες για τις εργασίες και
ερμηνεία των συμβόλων εδώ

Ενότητα 6. Προσέχω τον εαυτό μου

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΤΙΤΛΟΣ

 

6.1 Νοιάζομαι για το σώμα μου

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

 

45 - 60 λεπτά

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

 

Ολόκληρη η τάξη μαζί - Αυτά που μπορώ να κάνω με το σώμα μου.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2

Τι χρειάζεται το σώμα μου για να λειτουργήσει καλά, τι επηρεάζει την υγεία του.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3

και

Τι άλλο μπορώ να κάνω για να βοηθήσω το σώμα μου να αισθανθεί καλύτερα; Υπογράφω συμβόλαιο

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Ομαδική συζήτηση και εφαρμογή. Αξιολόγηση, με χαμογελαστά, συνοφρυωμένα, ουδέτερα πρόσωπα για να δείξουμε ευχαρίστηση και χρησιμότητα του μαθήματος.

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

 

Ζητήστε από τα παιδιά να αρχίσουν, με τη βοήθεια της οικογένειας τους, να εφαρμόζουν το συμβόλαιο που υπέγραψαν. Το συμβόλαιο μπορεί να το προσυπογράψει και κάποιο μόλος της οικογένειας.

 

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά:

- να ερευνήσουν τη σχέση που έχει ο τρόπος που φροντίζουν το σώμα τους με την αίσθηση της ευημερίας.

- να Βρουν πρακτικούς τρόπους με τους οποίους μπορούν να φροντίσουν το σώμα τους και να βελτιώσουν την υγεία τους.

 

ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ

  • στυλό, μολύβια, χαρτιά.

  • έναν πίνακα ή μεγάλα χαρτιά, και χοντρούς μαρκαδόρους.

  • πέντε κάρτες που θα έχετε προετοιμάσει και θα γράφουν Φαγητό, Καθαριότητα, Ασφάλεια, Άσκηση, Ξεκούραση και Χαλάρωμα.

  • μικρά όργανα γυμναστικής, π.χ. μπάλες, στεφάνια, σκοινάκια.

  • ένα συμβόλαιο για το κάθε παιδί με μια πρόταση και μέρος για να υπογράψουν, π.χ. «Εγώ..... με αυτό το συμβόλαιο υπόσχομαι στο μέλλον ότι θα...... για να διατηρήσω το σώμα μου ασφαλές και υγιές». Υπογραφή..... Ημερομηνία..... (τα παιδιά μπορούν να φτιάξουν το δικό τους συμβόλαιο).

  • ατομικά τετράδια.

 

 

ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Τα παιδιά μπορούν:

- να ζωγραφίσουν και/ή να γράψουν για οτιδήποτε μπορούν να κάνουν στο σώμα τους για να αισθάνονται καλύτερα.

 - να προετοιμάσουν το προσωπικό τους συμβόλαιο και να το φέρουν στην τάξη.

Εναλλακτικές δραστηριότητες

Τα παιδιά μπορούν:

- να ξαπλώσουν στο πάτωμα και να χαλαρώσουν τεντώνοντας κάποια μέρη του σώματος τους και στριφογυρίζοντας τα μετά, ανάλογα με τις οδηγίες, ξεκινώντας από τα δάχτυλα του ποδιού.

- σε μικρές ομάδες να σχηματίζουν τα γράμματα και να φτιάχνουν λέξεις με το σώμα τους.

- να φτιάξουν κύκλους από δέκα άτομα, να σταυρώσουν τα χέρια, να κλείσουν τα μάτια και να πιάσουν άλλα χέρια στην τύχη, φτιάχνοντας έναν ανθρώπινο κόμπο, τον οποίο πρέπει μετά να λύσουν χωρίς να αφήσουν τα χέρια.

 

ΛΕΞΕΙΣ - ΚΛΕΙΔΙΑ

υγιής • στον έβδομο ουρανό • με δεξιότητες • αισθάνομαι καλά • ευημερία • υπόσχεση • υπογράφω συμβόλαιο • προσπάθεια • αισθάνομαι μελαγχολικά • κάτω του αρτίου • λυπάμαι • συνεπαρμένος • εξουθενωμένος • ευδιάθετος • υγιής και δυνατός • κουρασμένος • χαρούμενος • κατάκοπος • άρρωστος • αδιάθετος περιμένω κάτι με ενθουσιασμό • χαλαρός

 

 

ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή

Ανακεφαλαιώστε το προηγούμενο μάθημα, εάν χρειάζεται. Εισάγετε το μάθημα αναφέροντας το σκοπό και εξηγώντας τα παρακάτω - Σε αυτό το μάθημα:

- θα συνεχίσουμε να μελετούμε τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να νιώσουμε καλά με τον εαυτό μας.

- θα επικεντρωθούμε στο σώμα μας και όλα αυτά που κάνουμε και νιώθουμε καλά ή όχι.

- θα υπενθυμίσουμε στον εαυτό μας ότι το σώμα μας είναι το μοναδικό που έχουμε και ότι έχουμε υποχρέωση να το προσέχουμε.

Δραστηριότητα 1

 

Ζητήστε από τα παιδιά να αξιοποιήσουν ολόκληρο το δωμάτιο δείχνοντας διάφορες δεξιότητες και κινήσεις του σώματος τους. Παροτρύνετε τα να χρησιμοποιήσουν διάφορα όργανα γυμναστικής και όλα τα μέλη του σώματος τους. Αφήστε χρόνο να ξεκουραστούν και να ηρεμήσουν.

Ζητήστε από τα παιδιά να σκεφτούν τι έκαναν και τι ήταν καινούριο. Καταγράψτε τις απαντήσεις τους. Ενθαρρύνετε τα να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους και, ιδιαίτερα, να πουν πώς νιώθουν τώρα.

Δραστηριότητα 2

Χωρίστε τα παιδιά σε ζευγάρια είτε μετρώντας τα στον κύκλο είτε με κάποια δραστηριότητα της επιλογής σας. Ζητήστε από τα ζευγάρια να απαντήσουν στην ερώτηση: «Τι χρειάζεται το σώμα μου για να είναι υγιές;» και να γράψουν τις απαντήσεις τους στα ντοσιέ τους. Στις απαντήσεις μπορεί να συμπεριλαμβάνονται καθαρός αέρας, υγιεινή διατροφή, άσκηση.

Σκεφτείτε μαζί με τα παιδιά όλα όσα κάνουν κακό στο σώμα μας, π.χ. λήψη άγνωστων χαπιών, λίγος ύπνος.

Δραστηριότητα 3

Χωρίστε τα παιδιά σε ομάδες των πέντε ατόμων είτε με κάρτες είτε με κάποια δραστηριότητα της επιλογής σας. Μοιράστε τις κάρτες με το θέματα, μία σε κάθε ομάδα. Ζητήστε από τα παιδιά να σκεφτούν και να γράψουν τρόπους με τους οποίους μπορούν να διατηρήσουν το σώμα τους υγιές και καλά, σχετικά με την επικεφαλίδα που έχουν στην κάρτα τους. Ενθαρρύνετε τα να σκεφτούν πράγματα που κάνουν τώρα - κακές ή λιγότερο υγιεινές συνήθειες που πρέπει να αλλάζουν (βλ. τον κατάλογο από τη Δραστηριότητα 2) - καθώς και ποιος μπορεί να τους βοηθήσει. Ζητήστε από τα παιδιά να επιλέξουν για τον εαυτό τους έναν τρόπο για να εφαρμόσουν στο μέλλον.

Μοιράστε τα προσωπικά συμβόλαια. Ζητήστε από τα παιδιά να συμπληρώσουν ένα συμβόλαιο και να ζητήσουν τη βοήθεια και την υποστήριξη ενός φίλου. Εάν υπάρχει χρόνος, τα παιδιά μπορούν να διακοσμήσουν και να χρωματίσουν τα συμβόλαια τους.

Συνέχεια και αξιολόγηση

Μιλήστε με τα παιδιά για την ομαδική εργασία και τα ευρήματα της, δίνοντας την ευκαιρία στις ομάδες να ενημερώσουν ολόκληρη την ομάδα. Ζητήστε από τα παιδιά να σκεφτούν τι έμαθαν σήμερα και πώς θα το εφαρμόσουν πρακτικά. Ερωτήσεις κλειδιά: Ποιους νέους τρόπους μάθατε σήμερα για να φροντίζετε το σώμα σας; Κατά πόσο αυτό είναι δική σας υπευθυνότητα; Πόσο εξαρτάται από άλλους ανθρώπους; Ποιον θα θέλατε να σας βοηθάει και να σας υποστηρίζει;

Αξιολόγηση: Μοιράστε δύο φύλλα χαρτί στα παιδιά και ζητήστε τους να σχεδιάσουν χαμογελαστά, συνοφρυωμένα, ουδέτερα πρόσωπα για να δείξουν πόσο το διασκέδασαν και για να απαντήσουν στις ερωτήσεις «Σας άρεσε αυτό το μάθημα;», «Σας φάνηκε χρήσιμο;».

Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια

 

Να γράψουν στα ημερολόγια τους και να ζητήσουν από την οικογένεια τους να υποστηρίζουν και να προσυπογράψουν τα συμβόλαια τους.

Επιπλέον εργασίες

 

Τα παιδιά μπορούν:

- να φτιάξουν μια ιστορία για τον τοίχο ή ένα κολάζ με αυτά που μπορούν να κάνουν για να φροντίσουν τα σώματα και την ευεξία τους.

- να μελετήσουν την ανάγκη του σώματος για ύπνο και να κάνουν μια έρευνα στο σχολείο για το πόσο κοιμάται το κάθε παιδί.

- να μελετήσουν τη δομή του σώματος σε διαφορετικά συστήματα και λειτουργίες.

- να κοιτάξουν με λεπτομέρειες τρόπους διατήρησης της ασφάλειας στο σπίτι, στο σχολείο και στο περιβάλλον, στο χώρο των ναρκωτικών, την υγιεινή διατροφή.

- να μελετήσουν τα άμεσα αποτελέσματα που έχει η άσκηση για την καρδιά και τους πνεύμονες και να ερευνήσουν τα μακροπρόθεσμα πλεονεκτήματα.

- να μελετήσουν την εκτίμηση του εαυτού τους και των άλλων και τη σημασία των καλών σχέσεων στην εξασφάλιση της υγείας και της ευημερίας.

- και πολλά ακόμη

 


ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
 Καθημερινή Διδακτική
[Η λειτουργία του Μονοθέσιου Σχολείου] [Η διδακτική των μαθημάτων στα ολιγοθέσια σχολεία] [Κατανομή του χρόνου στα ολιγοθέσια και μονοθέσια σχολεία] [Προγραμματισμός ευέλικτης ζώνης και ένταξη στο πρόγραμμα] [Η διατήρηση της Πειθαρχίας στην τάξη] [Υπολογισμός κανονικής προϋπηρεσίας] [Πρόγραμμα υπολογισμού προϋπηρεσίας ωρομισθίων] [Πρόγραμμα υπολογισμού κατανάλωσης υγρών καυσίμων]
 Αυτόνομες Ενότητες
[Πελοποννησιακός Πόλεμος:  Βραβευμένο Παιχνίδι] [Τουριστικός Οδηγός Ευρυτανίας] [Ναρκωτικά: Πρόληψη και αντιμετώπιση] [Αρχές Γλωσσολογίας] [Οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί] [Ο ρόλος της οικογένειας στην ανάπτυξη του παιδιού] [Πρώτες Βοήθειες] [Σχέδια Μαθημάτων για την προαγωγή της προστασίας των παιδιών] [Υπολογισμός Μορίων: Ποια σχολή να διαλέξω;] [Υπολογισμός Αναγνωσιμότητας Κειμένων]
 Επιστημονικά   Θέματα
[Διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας] [Διδακτική της Γλώσσας] [Πειράματα και διευκρινήσεις στα Φυσικά] [Διδακτική της Ιστορίας] [Οδηγίες για τη διδασκαλία της έκθεσης] [Οδηγός για τη σύνταξη ενός βασικού δοκιμίου] [Διδακτική των Φυσικών Επιστημών] [Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης] [Γίνετε ποιητές: Στοιχεία στιχουργικής] [Υπολογιστής Αναγνωσιμότητας Κειμένων[Συγκριτική Παιδαγωγική ] [Μια έρευνα πάνω στη γνωστική ανάπτυξη] [Ψυχολογία] [Ειδική Αγωγή] [Στασιμότητα και απόρριψη του μαθητή στο Δημοτικό Σχολείο] [Αλλαγές στην ταυτότητα του παιδιού και του εφήβου] [Εκπαίδευση και γνωστικές αλλαγές στη Μέση Παιδική Ηλικία] [Γενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες στη γλωσσική ανάπτυξη] [Η υποχρεωτικότητα φοίτησης στο Νηπιαγωγείο ] [Διαφορές συμβατικής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ] [Εκπαίδευση ενηλίκων: Προβλήματα και θεωρητικές απόψεις] [Αναζήτηση πληροφοριών στον παγκόσμιο ιστό] [Επιθετικότητα στο σχολείο] [Διαπολιτισμική Διάσταση στην Εκπαίδευση:  Η μελέτη περίπτωσης δύο δημοτικών σχολείων στην Σουηδία]
Ύλη για Διδασκαλεία & Εξετάσεις
[Εξεταστέα Ύλη  για τα Διδασκαλεία ] [Σημειώσεις Διδακτικής] [Σημειώσεις Ψυχολογίας] [Σημειώσεις Λογοτεχνίας ] [Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης] [Τι σημαίνει διαχείριση της Αλλαγής] [Η ψυχολογία των κινήτρων]
Ευέλικτη Ζώνη
[Θεωρητικό Υπόβαθρο] [Η Ευέλικτη Ζώνη στο Νηπιαγωγείο] [Τα προαιρετικά προγράμματα γενικά] [Σχέδιο Εργασίας:] [Φωτογραφία] [Σχέδιο Εργασίας: Ο μήνας Ιανουάριος] [Σχέδιο Εργασίας: "ΑΓΓΕΙΑ: Από το χτες στο σήμερα"] [Σχέδιο Εργασίας: Η δημιουργία των Εποχών του Έτους ] [Σχέδιο Εργασίας: Οι σεισμοί στον τόπο μου] [Μάθετε τον κώδικα Μορς] [5 ρώσικα παραμύθια σε εικονογράφηση Ιβάν Μπιλίμπιν]
Διάφορα τεστ κουίζ και παιχνίδια
[Παιχνίδια - Διάφορα Χρήσιμα- Τεστ Ευφυΐας και προσωπικότητας]

Επισκέψεις από 1-1-2005: