Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωK ή cookies)  κυρίως για προβολή διαφημίσεων της Google  - Μάθετε περισσότερα...

Επιμέλεια ιστοχώρου Διον.Κ.Παρούτσας


Περιεχόμενα ενότητας

 Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού"

Βασικά Μαθήματα

Δημιουργώντας μια τάξη που ενδιαφέρεται

 Δουλεύω σαν ομάδα

 Κάνοντας το σχολείο ασφαλέστερο

Ενότητα 1 Εγώ - Ένας ξεχωριστός άνθρωπος

Η μοναδικότητα μου

Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης

Μεγαλώνω και αλλάζω

Οι άνθρωποι που αγαπώ (1)

Οι άνθρωποι που αγαπώ (2)

Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς

Ομοιότητα και διαφορά

 Ποιος είναι ο φίλος;

 Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις

Οι άνθρωποι που με βοηθούν

Ενδιαφέρομαι για τους άλλους

Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα

Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων

 Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων

 Επίλυση διαφωνιών με ηρεμία

Και οι άλλοι άνθρωποι έχουν συναισθήματα

Απώλεια και θλίψη

Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες

Μαθαίνω να ακούω σωστά

 Μαθαίνω να επικοινωνώ σωστά

 Μαθαίνω να διαπραγματεύομαι

Βρίσκομαι σε ετοιμότητα

Τα λάθη επιτρέπονται

Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις

Εισαγωγή στον κριτικό τρόπο σκέψης

 Διακινδυνεύω

 Πιέσεις και επιρροές

Είμαι υπεύθυνος

Υποστηρίζει ο ένας τον άλλο

Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου

Νοιάζομαι για το σώμα μου

Πραγματικότητα ή φαντασίωση

 Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό;

Ασφαλείς άνθρωποι, ασφαλείς χώροι, ασφαλή πράγματα

Διατηρώντας την ασφάλεια – Προσωπικοί στόχοι

Πρόγραμμα: Δεξιότητες για Παιδιά του Δημοτικού

Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού

(από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)

 

Οδηγίες για τις εργασίες και
ερμηνεία των συμβόλων εδώ

Ενότητα 6. Προσέχω τον εαυτό μου

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΤΙΤΛΟΣ

 

6.2 Πραγματικότητα ή φαντασίωση

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

 

45 - 60 λεπτά

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

 

Όλη η τάξη κινείται μέσα στο γυμναστήριο ή στην αυλή - «Κροκόδειλοι».

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2

Μια δραστηριότητα «Γράφω και ζωγραφίζω». Τα πράγματα που με τρομάζουν, και από τα οποία χρειάζομαι προστασία μέσα και έξω από το σπίτι.

 

Όλη η ομάδα ανταλλάσσει απαντήσεις. Πραγματικοί και φανταστικοί φόβοι. Ψάχνουμε τρόπους αντιμετώπισης τους, διατήρηση της ασφάλειας.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3

Όλη η τάξη μαζί. Φτιάχνουμε ένα δράκο από φανταστικούς φόβους. Ο φανταστικός μου δράκος.

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Ανακεφαλαίωση του μαθήματος-συζήτηση και ανταλλαγή. Άσκηση αξιολόγησης-ομαδικός γύρος: «Το καλύτερο μέρος του σημερινού μαθήματος ήταν...».

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

 

Τα παιδιά μπορούν:

- να γράψουν σκέψεις και συναισθήματα στα ατομικά τους τετράδια.

- να ζωγραφίσουν ένα δράκο φανταστικών φόβων εάν δεν το κάνουν στην τάξη.

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ / ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ

Η συζήτηση με τα παιδιά για πραγματικούς και φανταστικούς φόβους μπορεί να αποτελέσει ευαίσθητο θέμα. Τα παιδιά θα πρέπει να αισθανθούν σίγουρα ότι δεν θα τα κοροϊδέψουν εάν μοιραστούν τις αγωνίες τους και εκφράσουν τα συναισθήματά τους. Είναι σημαντικό να μην πιέσουμε τα παιδιά να συμμετέχουν εάν δεν θέλουν. Τις ζωγραφιές και τα γραπτά να τις δείτε μονάχα εσείς, εάν έτσι επιθυμεί το παιδί. μπορεί να βοηθήσει εάν συμμετέχετε και εσείς στις δραστηριότητες. Η διατήρηση της ασφάλειας είναι διαρκής διαδικασία, το μάθημα πρέπει να εξακολουθήσει και τα μηνύματα χρειάζονται συνεχή ενίσχυση.

 

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά:

- να εντοπίσουν και να αναγνωρίσουν τους φόβους και τις ανησυχίες τους με μη απειλητικό, ενθαρρυντικό τρόπο.

- να ερευνήσουν τη φύση αυτών των φόβων και ανησυχιών - πραγματικών ή φανταστικών - και να βρουν τρόπους αντιμετώπισης τους και διατήρησης της ασφάλειας.

 

ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ

  • στυλό, μολύβια, χαρτιά.

  • έναν πίνακα ή μεγάλα χαρτιά, και χοντρούς μαρκαδόρους.

  • υλικά και χαρτιά για να κατασκευάσουμε ένα δράκο - μπογιά, σύρμα, λεπτό γύψο, μπαλόνια και πεπιεσμένο χαρτί. Εξαρτάται από το πώς θα είναι ο δράκος, και τον απαραίτητο χρόνο.

  • χώρο στο δωμάτιο/στον τοίχο για να κρεμαστεί ο δράκος.

  • ένα μεγάλο γυμναστήριο με στρώματα γυμναστικής στρωμένα στις δύο άκρες για την Εισαγωγική δραστηριότητα - η αυλή είναι εξίσου κατάλληλη.

  • μικρά κομμάτια χαρτί ή χαρτόνι για να γράψουν τους Φανταστικούς Φόβους τους.

  • ατομικά τετράδια.

 

ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ζητήστε από τα παιδιά να σκεφτούν για τους φόβους και τις ανησυχίες που έχουν, φανταστικούς ή πραγματικούς, και να τα γράψουν στο τετράδιο τους.

Εναλλακτικές δραστηριότητες

Τα παιδιά μπορούν:

να φέρουν στην τάξη μια ιστορία δική τους ή από τη λογοτεχνία που να έχει σχέση με το φόβο ή τη φαντασίωση τους - το κάθε παιδί να διαβάσει ολόκληρη την ιστορία ή μόνο μία παράγραφο για να βασίσουμε την κουβέντα σχετικά με τους φόβους - αληθινούς ή φανταστικούς.

να εντοπίσουν πράγματα από την τηλεόραση που τα τρομάζουν ή τα ανησυχούν, για να ξεκινήσουμε.

να ανταλλάζουν φόβους και ανησυχίες σε ζευγάρια με κάποιον που εμπιστεύονται και τους ευχαριστεί.

 

ΛΕΞΕΙΣ - ΚΛΕΙΔΙΑ

τρομακτικός • πρόληψη • τρομαγμένος • φοβισμένος • αληθινός • αυτό που φέρνει δάκρυα • τρέμω • φαντάσματα τρομοκρατημένος • φαντασίωση ρεαλιστικός • φαντασία • ιδρώνω • παγώνω από το φόβο μου • τρομάζω πολύ • γεγονός • φοβητσιάρης • κακό • είμαι ασφαλής • όνειρα • τέρατα • ατυχήματα • προσέχω • μοιράζομαι • αγχωμένος • γενναίος • τόλμη • και πολλά ακόμη

 

 

 

ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή

Καλό θα ήταν να υπενθυμίσετε στα παιδιά το Μάθημα 5, Ενότητα 5 «Υποστηρίζουμε ο ένας τον άλλο», κατά την οποία αναγνώρισαν κάτι που τους φοβίζει ή τους ανησυχεί. Σε αυτό το μάθημα θα ασχοληθούμε με φόβους και ανησυχίες, με την πραγματική ή φανταστική ύπαρξη τους. Αναφερθείτε στο σκοπό του μαθήματος και καθησυχάστε τα παιδιά ότι θα μοιράζονται μονάχα ό,τι θέλουν να μοιραστούν. Υπενθυμίστε τους κανόνες ενδιαφέροντος, εάν χρειάζεται.

Δραστηριότητα 1

 

Πείτε στα παιδιά ότι το παιχνίδι που θα παίξουν ονομάζεται «Κροκόδειλοι». Επιλέξτε ένα παιδί για να είναι ο κροκόδειλος. Ο σκοπός του παιχνιδιού είναι να περάσουν τα παιδιά από τη μία «όχθη» - τα στρώματα - στην άλλη. Ανάμεσα από τα στρώματα είναι το «ποτάμι». Ο «κροκόδειλος» πρέπει να πιάσει όσο περισσότερα παιδιά μπορεί φτάνει να βρίσκονται μέσα στο «ποτάμι». Όσα παιδιά ακουμπά βγαίνουν από το παιχνίδι. Αυξήστε τον αριθμό των «κροκοδείλων» για να τελειώσει πιο γρήγορα το παιχνίδι. Παίξτε το παιχνίδι μέχρι να μείνει μονάχα ένα παιδί που γίνεται τότε «κροκόδειλος».

Αφήστε χρόνο στα παιδιά να ηρεμήσουν και να ξελαχανιάσουν. Μιλήστε μαζί τους για την απόλαυση του παιχνιδιού, τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους. Η χαρά του να σε κυνηγούν. Πιθανές ερωτήσεις: Ήταν τρομακτικό; Γιατί νομίζετε ότι συμβαίνει αυτό; Υπήρχε πραγματικά κροκόδειλος; Τονίστε ότι αν και όλοι ήξεραν πως ήταν παιχνίδι, η σκέψη ότι θα μας πιάσει και θα μας φάει ένας κροκόδειλος ήταν τρομακτική.

Δραστηριότητα 2

Μοιράστε μολύβια, χαρτιά κλπ. Ζητήστε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν και να ονομάσουν ή να γράψουν σχετικά με αυτά που τα φοβίζουν, από αυτά που χρειάζονται προστασία σε εσωτερικό ή εξωτερικό χώρο Έχει σημασία να γράψουν τους δικούς τους φόβους και να μη γράψουν αυτά που φοβούνται οι άλλοι.

Ζητήστε από κάθε παιδί να μιλήσει για ένα φόβο του. Γράψτε τις απαντήσεις τους κάτω από δύο επικεφαλίδες -«Πραγματικότητα» και «Φαντασία». Ζητήστε από τα παιδιά να αναγνωρίσουν ποιο πρέπει να πάει σε ποια στήλη, ποιοι φόβοι είναι πραγματικοί και ποιοι είναι φανταστικοί. Ερευνήστε με τα παιδιά ποιοι φόβοι είναι χειρότεροι και γιατί, καθώς και για τα συναισθήματα που νιώθουν. Πιθανές ερωτήσεις: Τι σας Βοηθάει όταν είσαστε τρομαγμένοι; Ποιος σας βοηθάει; Πώς μπορείτε να εξασφαλίσετε την ασφάλεια σας; Μιλήστε με τα παιδιά για διαφορετικούς τρόπους διατήρησης της ασφάλειας.

Δραστηριότητα 3

 

Σαν μια ομάδα τα παιδιά φτιάχνουν ένα δράκο από φανταστικούς φόβους, και τον απλώνουν σε ολόκληρη την αίθουσα. Μοιράστε εργασίες σε ομάδες παιδιών ή σε ζευγάρια, π.χ. χρωματισμός, κατασκευή του κεφαλιού, του σώματος, της ουράς. Κρεμάστε το δράκο στον τοίχο.

Μοιράστε φύλλα χαρτί στα παιδιά και ζητήστε τους να γράψουν τον χειρότερο φανταστικό φόβο που έχουν δοκιμάσει. Κατόπιν να κολλήσουν το χαρτί πάνω στο δράκο. Αλλιώς τα παιδιά μπορούν να φτιάξουν το δικό τους δράκο από φανταστικούς φόβους και να κολλήσουν τους φόβους τους επάνω. Με τη Βοήθεια των παιδιών φτιάξτε έναν κατάλογο: «Τι κάνω όταν φοβούμαι κάτι φανταστικό;».

Συνέχεια και αξιολόγηση

Συζήτηση και ανταλλαγή. Ανακεφαλαιώστε το μάθημα και τα σημαντικά που έμαθαν από κάθε δραστηριότητα. Εξηγήστε στα παιδιά ότι η ανάγκη για «Διατήρηση της ασφάλειας» είναι συνεχής και ότι και τα παιδιά, οι μεσήλικες και οι ηλικιωμένοι πρέπει να ξέρουν πώς να φροντίσουν για την ασφάλεια τους. Αξιολόγηση: Σε κύκλο να συμπληρώσουν την πρόταση «Το καλύτερο τμήμα του μαθήματος ήταν...».

Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια

 

Τα παιδιά μπορούν:

- να γράψουν κανόνες για τη διατήρηση της ασφάλειας και να τους κάνουν περίληψη φτιάχνοντας μια κάρτα με ρητά.

- να γράψουν σκέψεις και συναισθήματα στα ατομικά τους τετράδια.

- να ζωγραφίσουν ένα δράκο από φόβους για τα ντοσιέ τους, εάν δεν το κάνατε στην τάξη.

Επιπλέον εργασίες

 

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

- να μελετήσουν τους τρόπους με τους οποίους αντιδρά το σώμα τους στο φόβο, τα αποτελέσματα της αδρεναλίνης και το σύνδρομο «φοβούμαι και φεύγω».

- να κάνουν έρευνες για τους φόβους - αληθινούς και φανταστικούς- μι κρατερών και μεγαλύτερων παιδιών.

- να μελετήσουν έναν τομέα ανησυχίας των παιδιών, π.χ. ο κόσμος των ναρκωτικών να βρουν τους τρόπους με τους οποίους τα ναρκωτικά επηρεάζουν το σώμα και τους κινδύνους που ενέχει η χρήση τους.

- να μελετήσουν σε βάθος τα συναισθήματα που σχετίζονται με το φόβο μέσα από συζήτηση, λογοτεχνία, γλώσσα, π.χ. κύκλοι συναισθημάτων, κίνηση και χορός, δημιουργική εργασία - ζωγραφική, ποίηση και συγγραφή,

- να καλέσουν τους γονείς και άλλα μέλη της οικογένειας να συμμετάσχουν στην προαγωγή της προστασίας των παιδιών.

- να οργανώσουν μια εβδομάδα «Διατήρησης της ασφάλειας» και παρουσίαση, αναλύσεις για τη διατήρηση της ασφάλειας, παραστάσεις, κουκλοθέατρο, επισκέψεις από την αστυνομία κλπ..

- να σκεφτούν ποιοι άνθρωποι φροντίζουν για την ασφάλεια τους και τους τρόπους με τους οποίους το κάνουν.

- να μελετήσουν και να ετοιμάσουν κανόνες για τη διατήρηση της ασφάλειας στο σπίτι, σε εξωτερικούς χώρους, στο σχολείο.

- να φτιάξουν ένα σύλλογο για τη «Διατήρηση της ασφάλειας» στο σχολείο και για τα άλλα παιδιά του σχολείου.


 


ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
 Καθημερινή Διδακτική
[Η λειτουργία του Μονοθέσιου Σχολείου] [Η διδακτική των μαθημάτων στα ολιγοθέσια σχολεία] [Κατανομή του χρόνου στα ολιγοθέσια και μονοθέσια σχολεία] [Προγραμματισμός ευέλικτης ζώνης και ένταξη στο πρόγραμμα] [Η διατήρηση της Πειθαρχίας στην τάξη] [Υπολογισμός κανονικής προϋπηρεσίας] [Πρόγραμμα υπολογισμού προϋπηρεσίας ωρομισθίων] [Πρόγραμμα υπολογισμού κατανάλωσης υγρών καυσίμων]
 Αυτόνομες Ενότητες
[Πελοποννησιακός Πόλεμος:  Βραβευμένο Παιχνίδι] [Τουριστικός Οδηγός Ευρυτανίας] [Ναρκωτικά: Πρόληψη και αντιμετώπιση] [Αρχές Γλωσσολογίας] [Οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί] [Ο ρόλος της οικογένειας στην ανάπτυξη του παιδιού] [Πρώτες Βοήθειες] [Σχέδια Μαθημάτων για την προαγωγή της προστασίας των παιδιών] [Υπολογισμός Μορίων: Ποια σχολή να διαλέξω;] [Υπολογισμός Αναγνωσιμότητας Κειμένων]
 Επιστημονικά   Θέματα
[Διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας] [Διδακτική της Γλώσσας] [Πειράματα και διευκρινήσεις στα Φυσικά] [Διδακτική της Ιστορίας] [Οδηγίες για τη διδασκαλία της έκθεσης] [Οδηγός για τη σύνταξη ενός βασικού δοκιμίου] [Διδακτική των Φυσικών Επιστημών] [Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης] [Γίνετε ποιητές: Στοιχεία στιχουργικής] [Υπολογιστής Αναγνωσιμότητας Κειμένων[Συγκριτική Παιδαγωγική ] [Μια έρευνα πάνω στη γνωστική ανάπτυξη] [Ψυχολογία] [Ειδική Αγωγή] [Στασιμότητα και απόρριψη του μαθητή στο Δημοτικό Σχολείο] [Αλλαγές στην ταυτότητα του παιδιού και του εφήβου] [Εκπαίδευση και γνωστικές αλλαγές στη Μέση Παιδική Ηλικία] [Γενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες στη γλωσσική ανάπτυξη] [Η υποχρεωτικότητα φοίτησης στο Νηπιαγωγείο ] [Διαφορές συμβατικής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ] [Εκπαίδευση ενηλίκων: Προβλήματα και θεωρητικές απόψεις] [Αναζήτηση πληροφοριών στον παγκόσμιο ιστό] [Επιθετικότητα στο σχολείο] [Διαπολιτισμική Διάσταση στην Εκπαίδευση:  Η μελέτη περίπτωσης δύο δημοτικών σχολείων στην Σουηδία]
Ύλη για Διδασκαλεία & Εξετάσεις
[Εξεταστέα Ύλη  για τα Διδασκαλεία ] [Σημειώσεις Διδακτικής] [Σημειώσεις Ψυχολογίας] [Σημειώσεις Λογοτεχνίας ] [Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης] [Τι σημαίνει διαχείριση της Αλλαγής] [Η ψυχολογία των κινήτρων]
Ευέλικτη Ζώνη
[Θεωρητικό Υπόβαθρο] [Η Ευέλικτη Ζώνη στο Νηπιαγωγείο] [Τα προαιρετικά προγράμματα γενικά] [Σχέδιο Εργασίας:] [Φωτογραφία] [Σχέδιο Εργασίας: Ο μήνας Ιανουάριος] [Σχέδιο Εργασίας: "ΑΓΓΕΙΑ: Από το χτες στο σήμερα"] [Σχέδιο Εργασίας: Η δημιουργία των Εποχών του Έτους ] [Σχέδιο Εργασίας: Οι σεισμοί στον τόπο μου] [Μάθετε τον κώδικα Μορς] [5 ρώσικα παραμύθια σε εικονογράφηση Ιβάν Μπιλίμπιν]
Διάφορα τεστ κουίζ και παιχνίδια
[Παιχνίδια - Διάφορα Χρήσιμα- Τεστ Ευφυΐας και προσωπικότητας]

Επισκέψεις από 1-1-2005: