Επιμέλεια ιστοχώρου Διον.Κ.Παρούτσας |
||||||||
Αρχική | Επικοινωνία | Ταυτότητα | Πλοήγηση | Downloads |
||||||||
|
|
|||||||
|
|||
Το πρόγραμμα αυτό έχει ως βασικό σκοπό την γνωριμία των μαθητών με τη φύση, την αλληλεπίδρασή τους και την ανάπτυξη μιας δυναμικής σχέσης μεταξύ φύσης και ατόμου. Το πρόγραμμα αυτό προσπαθεί ώστε να γίνουν οι μικροί μαθητές του σήμερα οι ικανοί, ενεργοί πολίτες του αύριο με οικολογική συνείδηση και σεβασμό στην αξία της ζωής και στα ιδανικά μιας αρμονικής ανθρώπινων και φυσικών δημιουργημάτων. Για να αγαπήσουν ουσιαστικά τη φύση οι μικροί μαθητές πρέπει να σκύψουν πάνω στη φύση, να ζήσουν κοντά στα ζώα, να εργαστούν ως ¨αγρότες¨ για να αποκτήσουν τα δημιουργήματα της γης, να χαρούν τις μεταμορφώσεις φυτών και ζώων σε σχέση με το χρόνο και να βιώσουν το θαύμα της ζωής, στο σύνολό της . Για να αγαπήσουν τη φύση οι μικροί μαθητές πρέπει να γνωρίσουν την χαρά της δημιουργίας αλλά και τη χαρά της εργασίας , μέσα από προσομοιώσεις γεωργικών ασχολιών και πειραματισμούς . Το πρόγραμμα αυτό, όπως είναι φυσικό, στηρίζει τις δραστηριότητές του στις εποχικές δραστηριότητες των αγροτών και ακολουθεί τον κύκλο των εποχών του χρόνου. Τέτοιου τύπου δραστηριότητες ,οι οποίες έγιναν πειραματικά σε σχολεία της Πεύκης , του Γαλατσίου και άλλων περιοχών της Αττικής είναι:
Ακόμη βλέπω την έκπληξη και την χαρά χαραγμένες στα πρόσωπά τους όταν έζησαν όλα τα στάδια της διαδικασίας εκτροφής του μεταξοσκώληκα, όταν έζησαν από τόσο κοντά αυτό το θαύμα της φύσης. Την ίδια χαρά γνώρισαν και όταν πάτησαν σταφύλια στην αυλή του σχολείου τους και τραγούδησαν για τον τρύγο. Είναι σίγουρο ότι θα θυμούνται για πάντα το μάζεμα των σπόρων ντομάτας, καρπουζιού, πεπονιού και λαχανικών, το φύτεμα στο σχολικό κήπο ή στην αυλή της πολυκατοικίας τους, την φροντίδα τους για να αναπτυχθούν ως φυτά και τέλος τη γεύση που είχε η δική τους ντομάτα, για παράδειγμα, όταν την δοκίμασαν. Ήταν η γεύση ενός προϊόντος που πήρε ζωή με την δική τους φροντίδα.
Θα θυμούνται πάντα με νοσταλγία και χαρά τις στιγμές που ζύμωσαν ψωμί με τα χεράκια τους στο σχολείο και το πήγαν στο φούρνο της γειτονίας και τους το έψησαν και μετά το έφαγαν. Η γεύση του είχε κάτι από τη ‘μυρωδιά’ του ιδρώτα τους και της χαράς της καρδιάς τους. Θυμάμαι τη χαρά στα πρόσωπα των μικρών παιδιών της πρώτης δημοτικού όταν παρακολουθούσαν να βγαίνουν από τα αυγά τα μικρά κλωσσόπουλα. Ήταν η χαρά να βιώνουν το θαύμα της ζωής!
Το πρόγραμμα αυτό έγινε τις προηγούμενες χρονιές εθελοντικά στα κενά μου πάντα σε πολλά σχολεία της Βόρειας Αθήνας.( Σε όλα τα σχολεία της Πεύκης, Λυκόβρυσης σε πολλά του Αμαρουσίου, Ηρακλείου, Μεταμόρφωσης, Μελισσίων και μερικά των Βριλησσίων, Γαλατσίου, Ν. Ιωνίας όπως και σε πολλά νηπιαγωγεία των περιοχών αυτών). Απ’ όλες αυτές τις επισκέψεις παρόλο που ήταν μικρής διάρκειας (10 – 20 λεπτά κάθε φορά) διαπίστωσα ότι ήταν εντυπωσιακή η ενεργητική συμμετοχή τους, απέραντη η χαρά τους, ευχάριστο το ξάφνιασμα τους από τις πρωτόγνωρες γι αυτούς εμπειρίες.
Είναι δε σίγουρο ότι μ’ όλες αυτές τις δραστηριότητες και εμπειρίες οι μικροί μαθητές αρχίζουν να σέβονται ουσιαστικά τη φύση, να μαθαίνουν να αγαπούν τη ζωή και πόσο πολύ θέλουν να προστατέψουν όλα όσα η φύση, απλόχερα προσφέρει. Δεν μπορώ να μην σκεφτώ πόσο πιο ουσιαστικά θα ήταν τα οφέλη από ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα, το οποίο, σε σταθερή βάση και συμπληρωματικά στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα θα πρόσφερε συστηματικές τέτοιες ενασχολήσεις – προσομοιώσεις των αγροτικών ασχολιών της ελληνικής υπαίθρου.
Για το λόγο αυτό ζήτησα από το ΠΥΣΠΕ να μου δοθεί η ευκαιρία ν’ ασχοληθώ συστηματικά και αποτελεσματικά εξακτινώνοντας όλες τις δραστηριότητες στα σχολεία της Δ/νσης ΄Β Αθήνας.
Νομίζω ότι η Διοίκηση και σε τοπικό επίπεδο μπορεί και πρέπει να χαράζει εκπαιδευτική πολιτική, δίνοντας στους μαθητές της πόλης της ευκαιρία να βιώσουν καταστάσεις που η διαβίωση σ’ αυτήν τους στερεί. Έτσι και η περιβαλλοντική αγωγή θ’ αποκτήσει ουσιαστικότερο νόημα και θα έχει καλύτερα αποτελέσματα, που τελικά είναι οι μαθητές να γίνουν συνδημιουργοί και θεματοφύλακες και όχι καταστροφείς του φυσικού περιβάλλοντος.
|
|||
Βιβλιογραφική αναφορά: Ρόκκας Γ.,Η, (2001), Εκπαιδευτικό πρόγραμμα προσομοίωσης αγροτικών ασχολιών , ανακτήθηκε την από https://paroutsas.jmc.gr/project/innovat/agrhoschool.htm |
|||