Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωK ή cookies)  κυρίως για προβολή διαφημίσεων της Google  - Μάθετε περισσότερα...

Επιμέλεια ιστοχώρου Διον.Κ.Παρούτσας


 
 

ΑρχικήΕπικοινωνία | Ταυτότητα | Πλοήγηση | Downloads

Ρώσικα Παραμύθια

σε εικονογράφηση του Ιβάν Μπιλίμπιν*


Τα δύο αδερφάκια | Η άσπρη πάπια | Το πουλί της φωτιάς | Το φτερό του σταυραϊτού | Μάρια Μόρεβνα | Η τσαρίνα - βατραχίνα


 

Η άσπρη πάπια

Μια φορά κι έναν καιρό, ένα πριγκιπόπουλο παντρεύτηκε μια πανέμορφη πριγκιποπούλα. Δεν πρόλαβαν όμως τα μάτια του να χαρούν την ομορφιά της, ν' ακούσει τα γλυκόλογα της κι ήρθ' ο καιρός να χωριστούνε, να φύγει αυτός για δρόμους μακρινούς και ν' αφήσει την αγαπημένη ίου σε ξένα χέρια. Τι τα θες. Δεν είναι η ζωή όλο χαρές κι αγκαλιές...

Κι έκλαιγε με μαύρο δάκρυ η πριγκιποπούλα. Μα το πριγκιπόπουλο την παρηγορούσε και τη συμβούλευε να μη βγαίνει απ' τα δώματα, να μην πιάνει κουβέντα με τον καθένα, να μην παρέα με κακούς, να μην ακούει λόγια πλάνα. Η πριγκιποπούλα του υποσχέθηκε πως θα κάνει κατά γράμμα ό,τι της είπε. Κι έφυγε το πριγκιπόπουλο και κλείστηκε εκείνη στη μοναξιά της. Μήτε έβγαινε, μήτε άκουγε, μήτε κανέναν έβλεπε.

Πόσος καιρός να πέρασε; Λίγος, πολύς, ποιος ξέρει; Κόντευε ο γυρισμός του πρίγκιπα, όταν ξάφνου φανερώθηκε μπροστά της, στο σπιτικό της, μια γυναίκα σεμνή και γλυκιά στην όψη. Πού να 'ξερε πως ήταν η κακιά μάγισσα, που 'χε βάλει στο νου της να την καταστρέψει!

Και βάλθηκε να της πιπιλίζει το μυαλό και να της λέει:

Γιατί να σε τρώει η μοναξιά κι η βαριεστιμάρα; Έβγα λιγάκι να χαρείς τη μέρα του Θεού, άντε στον κήπο η ψυχή σου να ξεσκάσει, το μυαλουδάκι σου ν' αγαλλιάσει!

Όχι κι όχι! αρνιότανε η πριγκιποπούλα. Αλλά στο τέλος - τέλος σκέφτηκε πως δεν είναι δα και μεγάλο το κρίμα να κάνει έναν περίπατο στον κήπο. Και πήγε.

Στον κήπο έτρεχε από μια πηγή άφθονο και κρυστάλλινο νεράκι.

Ε, τι; της έλεγε η μάγισσα. Η μέρα είναι ζεστή, ο ήλιος καίει και το νεράκι νάμα δροσερό. Δεν μπαίνεις να λουστείς;

Όχι, όχι, δε θέλω, έλεγε η πριγκιποπούλα μα μέσα της σκεφτότανε: «δεν είναι δα και κανένα μεγάλο το κρίμα να λουστώ λιγάκι». Έβγαλε το φόρεμα της και πήδηξε στο ρυάκι.

Αυτό περίμενε κι η μάγισσα. Της δίνει μια στην πλάτη και λέει τα μάγια της: «Κολύμπα κολύμπα, άσπρη πάπια!»•Και να! Η πριγκιποπούλα μεταμορφώθηκε σε λευκή πάπια κι άρχισε να πλέει κατά το ρέμα του νερού.

Δεν χάνει καιρό η μάγισσα, παίρνει τη μορφή της, ντύνεται με τα φορέματα της, στολίζεται με τα κοσμήματα της, μπαίνει στο σπίτι και βάλθηκε να περιμένει το γυρισμό του πρίγκιπα.

Μόλις ακούστηκαν τα σκυλιά να γαυγίζουνε, τα κουδουνάκια από τα άτια να κουδουνίζουνε, έτρεξε η μάγισσα να προϋπαντήσει τον πρίγκιπα. Έπεσε στην αγκαλιά του και του μιλούσε και τον γλυκοφιλούσε. Κι αυτός, καταχαρούμενος, την πήρε στην αγκαλιά του, χωρίς να καταλάβει την αλλαγή.

Στο μεταξύ η άσπρη πάπια γέννησε τρία αυγά, απ' όπου βγήκαν τρία αγόρια. Τα δυο γερά, κατάγερα, το τρίτο αδυνατούλικο. Κι εκείνη τα μεγάλωσε κι άρχισαν να πηγαίνουν στο ποταμάκι, να ψαρεύουν χρυσά ψαράκια, να μαζεύουν κουρελάκια για να φτιάξουν ρουχαλάκια και να βγουν στις όχθες, στα βοτσαλάκια.

— Αχ, μην πάτε εκεί, παιδιά μου! τους έλεγε η μάνα τους η παπίτσα.

Αυτά δεν την ακούγανε. Τη μια στο μώλο βγήκανε, την άλλη στο χορτάρι πάτησαν, κι όλο και πιο πολύ ξεμάκρυναν, ώσπου το τρίτο βράδυ τους βρήκε στην αυλή του πρίγκιπα.

Τα 'δε η μάγισσα, κατάλαβε ποια είναι, μα έσφιξε τα δόντια της και δεν άφησε τίποτα να φανεί. Στο σπίτι τα προσκάλεσε, τα 'βαλε να φαν να πιουν και να γλυκοκοιμηθούν κι ύστερα εκείνη διάταξε τους υπηρέτες ν' ανάψουνε τρανή φωτιά, να 'τοιμάσουν τα καζάνια, να ακονίσουν τα μαχαίρια.

Τα δυο μεγάλα αδέλφια κοιμηθήκανε ώσπου να πεις κύμινο, το αδυνατούλι, όμως, ήθελε τη μάνα του να το ζεστάνει και δεν το 'παίρνε ο ύπνος. Όλα τα 'δε κι όλα τ' άκουσε.

Τα μεσάνυχτα έρχεται η μάγισσα μπροστά στην πόρτα τους και ρωτάει:

- Κοιμόσαστε αγοράκια;

Κι ο αδυνατούλης αποκρίθηκε:

- Κοιμόμαστε δεν κοιμόμαστε,

και με το νου σκεφτόμαστε,

πως θέλουν να μας βράσουνε,

βατομουριές εκάψανε

φωτιά μεγάλη ανάψανε,

τα καζάνια καθαρίζουν,

τα μαχαίρια ακονίζουν!

"Δεν κοιμήθηκαν ακόμη", είπε μέσα της η μάγισσα κι έφυγε. Και πρέπει τώρα να πούμε πως είχε ένα χέρι μαγικό, θανατερό, που όποιον άγγιζε στον ύπνο του ποτέ δε θα ξυπνούσε Κι η μάγισσα ξαναγύρισε και την πόρτα χτύπησε:

- Κοιμόσαστε αγοράκια;

Κι αποκρίνεται ο αδυνατούλης με τα ίδια λόγια.

Σκέφτεται η μάγισσα και λέει: «παράξενο, μόνο μια φωνή ακούγεται και πάντα η ίδια!». Μισανοίγει την πόρτα σιγά-σιγά και τα 'δε να κοιμούνται του καλού καιρού. Τ' άγγιξε με το θανατερό της χέρι και, να τα, κοιμήθηκαν τον αιώνιο!

Σαν ξημέρωσε φωνάζει η άσπρη πάπια τα παιδιά της, μα εκείνα πουθενά. Πετάρισε η καρδιά της από τη λαχτάρα, πέταξε και η ίδια στην αυλή του πρίγκιπα και βλέπει τ' αγόρια της το 'να δίπλα στ' άλλο ξαπλωμένα, άσπρα σαν το σεντόνι, κρύα σαν το χιόνι. Τρέχει κοντά τους, απλώνει τα φτερά της τα σκεπάζει, με της μάνας τη φωνή τους μιλάει και μοιρολογάει:

Μακ, μακ, αγοράκια μου,

μακ, μακ, περιστεράκια μου!

Με κόπο σας ανάθρεψα

με δάκρυα σας πότισα,

τον ύπνο δεν εχόρτασα,

μια μέρα δεν ξαπόστασα!

- Ακούς, γυναίκα, τ' ανήκουστα; λέει ο πρίγκιπας. Μ' ανθρώπινη φωνή μιλάει η πάπια.

- Α, μπα, σου φάνηκε! εκείνη τ' αποκρίνεται. Μόν' βαλε να τη διώξουνε αυτή την άσπρη πάπια απ' την αυλή μας.

Τη διώξανε, μα εκείνη ξαναγύρισε στα παιδιά της.

Μακ, μακ, αγοράκια μου,

μακ, μακ, περιστεράκια μου!

Σας έστειλε θανατικό

μάγισσα φίδι κολοβό

μου πήρε τον αντρούλη

κι εσάς τον πατερούλη

μας ρίχνει στο ποτάμι

παπάκια να μας κάμει

κι αυτή ζει, που να μη ζει,

χαρισάμενη ζωή!

«Για στάσου, για στάσου», σκέφτηκε ο πρίγκιπας, και φώναξε:

- Πιάστε μου αμέσως την άσπρη πάπια.

Όρμησαν να την πιάσουνε, μα πού! Κανέναν δεν άφηνε να την πιάσει και μόνο όταν βγήκε πρίγκιπας πήγε μονάχη της και κούρνιασε η παπίτσα στα χέρια του. Ο πρίγκιπας την έπιασε απ' τα λευκά φτερά της, μα η μάγισσα πρόλαβε και τη μεταμόρφωσε σε αδράχτι. Δεν ήθελε και πολύ να καταλάβει το πριγκιπόπουλο. Σπάει στα δυο τ' αδράχτι, πετάει το ένα κομμάτι πίσω, το άλλο μπροστά του και ξορκίζει: Πίσω μου άσπρη σημύδα, μπρος μου ωραία κοπελιά!

Δεν απόσωσε τα λόγια του και πίσω του φυτρώνει μια άσπρη σημύδα και μπρος του στέκει μια πανώρια κοπελιά. Και αναγνώρισε αμέσως τη γυναίκα του, την αγκάλιασε κι εκείνη του διηγήθηκε τα παθήματα της. Και βάλθηκαν να σκέφτονται και να ξανασκέφτονται τι να κάνουν για ξαναδώσουν ζωή στα παιδιά τους.

Πιάσανε μια κουρούνα, της δέσανε δυο παγούρια κάτω από τα φτερά της και τη στείλανε να βάλει στο 'να νερό της Ζωής και στ' άλλο το νερό της Λαλιάς. Πέταξε αστραπή η κουρούνα και γύρισε με τα νερά. Κατάβρεξαν τ' αγόρια με το νερό της Ζωής και ζωντάνεψαν, ύστερα με το νερό της Λαλιάς και μίλησαν. Έτσι έγινε και βρέθηκε ξαφνικά το πριγκιπόπουλο μ' ολάκερη φαμίλια κι όλοι στο δίκιο ζήσαν και γεράσανε και τα καλά θυμόντουσαν και τα κακά ξεχάσανε...

Κι όσο για τη μάγισσα τη δέσανε από δυο αλόγατα που τη σούρανε στον απέραντο κάμπο. Κι όπου βρέθηκε το πόδι της, φάνηκε μια μασιά, κι όπου βρέθηκε το χέρι της, ξεπετάχτηκε μια τσουγκράνα, κι όπου βρέθηκε το κεφάλι της, να σου, ένα κούτσουρο! Ήρθαν τα όρνια, φάγανε το κρέας, ήρθανε οι αγέρηδες, σκορπίσανε τα κόκαλα της. Κι ούτε χνάρι, ούτε θύμηση απόμεινε από δαύτη...

 


 

 

 

 

 

 

Ήταν ένας βασιλιάς,

βασιλιάς χοντρομπαλάς,

στην αυλή του είχε παλούκι

για να κάθονται κούκοι.

 

Τώρα ποιος το παραμύθι

- το κουκί και το ρεβίθι -

θα μπορέσει να μας πει

μια φορά απ' την αρχή;

 

* Ο ρώσος χαράκτης Ιβάν Γιάκοβλεβιτς Μπιλίμπιν (1876-1942) διέπρεψε στην εικονογράφηση βιβλίων και στη σκηνογραφία. Έχει δημιουργήσει δική του χαρακτηριστική τεχνοτροπία στην εικονογράφηση βιβλίων, που βασίζεται στο λεπτότατο στυλιζάρισμα των στοιχείων της λαϊκής και της μεσαιωνικής ρωσικής τέχνης (χρωμολιθογραφία, κέντημα, ξυλογραφία, μικρογραφία κλπ.). Τα έργα του, που διακρίνονται για την αυστηρή γραμμή, την επίπεδη φόρμα και τη διακοσμητική τους υφή, βρίσκονται πολύ κοντά στη μοντέρνα ζωγραφική. Η εικονογράφηση από τον Ι.Β. Μπιλίμπιν διαφόρων ρώσικων παραμυθιών και θρύλων ζωντανεύει το θαυμαστό κόσμο τον ρωσικού φολκλόρ.

Η μετάφραση και διασκευή αυτού του παραμυθιού έχει γίνει από τον Δημήτρη Ραβάνη-Ρεντή από τις εκδόσεις "Σύγχρονη Εποχή" στα μέσα της δεκαετίας του '80. Τα παραμύθια τα εντόπισα στη βιβλιοθήκη ενός μικρού ορεινού σχολείου το οποίο έχει πάψει να λειτουργεί εδώ και είκοσι χρόνια. Θεωρώ ότι είναι ένα πρώτης τάξεως ανάγνωσμα για τα παιδιά κάθε ηλικίας και θα μπορούσε να αποτελέσει αφορμή για την ανάπτυξη ενός πολύ ενδιαφέροντος πρότζεκτ.


ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ

 Καθημερινή Διδακτική
[Η λειτουργία του Μονοθέσιου Σχολείου] [Η διδακτική των μαθημάτων στα ολιγοθέσια σχολεία] [Κατανομή του χρόνου στα ολιγοθέσια και μονοθέσια σχολεία] [Προγραμματισμός ευέλικτης ζώνης και ένταξη στο πρόγραμμα] [Η διατήρηση της Πειθαρχίας στην τάξη] [Υπολογισμός κανονικής προϋπηρεσίας] [Πρόγραμμα υπολογισμού προϋπηρεσίας ωρομισθίων] [Πρόγραμμα υπολογισμού κατανάλωσης υγρών καυσίμων]
 Αυτόνομες Ενότητες
[Πελοποννησιακός Πόλεμος:  Βραβευμένο Παιχνίδι] [Τουριστικός Οδηγός Ευρυτανίας] [Ναρκωτικά: Πρόληψη και αντιμετώπιση] [Αρχές Γλωσσολογίας] [Οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί] [Ο ρόλος της οικογένειας στην ανάπτυξη του παιδιού] [Πρώτες Βοήθειες] [Σχέδια Μαθημάτων για την προαγωγή της προστασίας των παιδιών] [Υπολογισμός Μορίων: Ποια σχολή να διαλέξω;] [Υπολογισμός Αναγνωσιμότητας Κειμένων]
 Επιστημονικά   Θέματα
[Διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας] [Διδακτική της Γλώσσας] [Πειράματα και διευκρινήσεις στα Φυσικά] [Διδακτική της Ιστορίας] [Οδηγίες για τη διδασκαλία της έκθεσης] [Οδηγός για τη σύνταξη ενός βασικού δοκιμίου] [Διδακτική των Φυσικών Επιστημών] [Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης] [Γίνετε ποιητές: Στοιχεία στιχουργικής] [Υπολογιστής Αναγνωσιμότητας Κειμένων[Συγκριτική Παιδαγωγική ] [Μια έρευνα πάνω στη γνωστική ανάπτυξη] [Ψυχολογία] [Ειδική Αγωγή] [Στασιμότητα και απόρριψη του μαθητή στο Δημοτικό Σχολείο] [Αλλαγές στην ταυτότητα του παιδιού και του εφήβου] [Εκπαίδευση και γνωστικές αλλαγές στη Μέση Παιδική Ηλικία] [Γενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες στη γλωσσική ανάπτυξη] [Η υποχρεωτικότητα φοίτησης στο Νηπιαγωγείο ] [Διαφορές συμβατικής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ] [Εκπαίδευση ενηλίκων: Προβλήματα και θεωρητικές απόψεις] [Αναζήτηση πληροφοριών στον παγκόσμιο ιστό] [Επιθετικότητα στο σχολείο] [Διαπολιτισμική Διάσταση στην Εκπαίδευση:  Η μελέτη περίπτωσης δύο δημοτικών σχολείων στην Σουηδία]
Ύλη για Διδασκαλεία & Εξετάσεις
[Εξεταστέα Ύλη  για τα Διδασκαλεία ] [Σημειώσεις Διδακτικής] [Σημειώσεις Ψυχολογίας] [Σημειώσεις Λογοτεχνίας ] [Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης] [Τι σημαίνει διαχείριση της Αλλαγής] [Η ψυχολογία των κινήτρων]
Ευέλικτη Ζώνη
[Θεωρητικό Υπόβαθρο] [Η Ευέλικτη Ζώνη στο Νηπιαγωγείο] [Τα προαιρετικά προγράμματα γενικά] [Σχέδιο Εργασίας:] [Φωτογραφία] [Σχέδιο Εργασίας: Ο μήνας Ιανουάριος] [Σχέδιο Εργασίας: "ΑΓΓΕΙΑ: Από το χτες στο σήμερα"] [Σχέδιο Εργασίας: Η δημιουργία των Εποχών του Έτους ] [Σχέδιο Εργασίας: Οι σεισμοί στον τόπο μου] [Μάθετε τον κώδικα Μορς] [5 ρώσικα παραμύθια σε εικονογράφηση Ιβάν Μπιλίμπιν]
Διάφορα τεστ κουίζ και παιχνίδια
[Παιχνίδια - Διάφορα Χρήσιμα- Τεστ Ευφυΐας και προσωπικότητας]