Επιμέλεια Ιστοχώρου Διον.Κ.Παρούτσας

 

 

 
Προσαρμοσμένη αναζήτηση

ΑρχικήΕπικοινωνία | Ταυτότητα | Πλοήγηση | Downloads


 

 

 


ή

Επικοινωνήστε με το συγγραφέα

 

 

Από τις εξετάσεις του Μαρτίου του 2009 και μετά άλλαξε η εξεταστέα ύλη των Διδασκαλείων για τους Νηπιαγωγούς και Δασκάλους. Στην πραγματικότητα έγινε πιο συγκεκριμένη σε ότι αφορά τα διάφορα θεματικά πεδία. Επειδή συνήθως οι ιστοσελίδες μένουν ανενημέρωτες για μεγάλα χρονικά διαστήματα, επισημαίνω εδώ τη σημασία που έχει να προσέξετε μήπως τις επόμενες χρονιές υπάρξει και πάλι κάποια αλλαγή και ... σας πάρω στο λαιμό μου

Για όσα από τα θέματα υπάρχει υλικό σ' αυτόν τον ιστοχώρο, έχω προσθέσει τα κατάλληλα λινκ.

1. ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

 

Οι υποψήφιοι δάσκαλοι και νηπιαγωγοί θα εξεταστούν στην ανάλυση λογοτεχνικού κειμένου. (Με βάση το εξεταζόμενο κείμενο θα διατυπώνονται ερωτήματα σχετικά με τη Νεοελληνική Λογοτεχνία ή την Παιδική Λογοτεχνία της εποχής στην οποία ανήκει το κείμενο - χαρακτηριστικά λογοτεχνικών σχολών, αισθητικών ρευμάτων, εκπρόσωποι) (κλικ εδώ για υλικό)

 

Το δημοτικό τραγούδι: Η τεχνική. Οι συλλογές.

Ρήγας: Θούριος.

Επτανησιακή σχολή: Χαρακτηριστικά.

Δ.Σολωμός: Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, Λάμπρος, Η γυναίκα της Ζάκυνθος.

Αν.Κάλβος: Εις τον Ιερόν Λόχον.

Α.Βαλαωρίτης: Φωτεινός.

Λ.Μαβίλης: Λήθη, Ελιά.

Παλιά Αθηναϊκή Σχολή, Ελληνικός Ρομαντισμός.

Γεώργιος Ζαλοκώστας: Ο βοριάς που τ'αρνάκια παγώνει.

Αχ. Παράσχος: Εις δρομίσκον των Αθηνών.

Η γενιά του 1880. Νέα Αθηναϊκή Σχολή. Παρνασσισμός.

Κ.Παλαμάς: Αθήνα (Φλογέρα του βασιλιά), Το πανηγύρι της Κακαβάς (Δωδεκάλογος του γύφτου), Μια πίκρα, Πανηγύρι στα Σπάρτα, Το σπίτι που γεννήθηκα, Ο θάνατος του παλικαριού.

Το ηθογραφικό διήγημα: Η πεζογραφία μετά το 1880.

Γ.Βιζυηνός: Το αμάρτημα της μητρός μου.

Α.Παπαδιαμάντης: Ο φτωχός Άγιος.

Αν. Καρκαβίτσας: Ο ζητιάνος.

Γ.Ξενόπουλος: Ο κόκκινος βράχος.

 

Η ποίηση ως τα 1930: χαρακτηριστικά

Γ.Γρυπάρης: Ο πραματευτής.

Γ.Δροσίνης: Η Αγία Τράπεζα, Ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος, Το τραγούδι της Λυγερής. Μ.Μαλακάσης: Το Μεσολογγίτικο, Ο Τάκη-Πλούμας.

Ι.Πολέμης: Το παλιό βιολί, Το κρυφό σχολειό.

Ζαχ.Παπαντωνίου: Η κατάρα του πεύκου, Η προσευχή του ταπεινού, Ρούμελη.

Κ.Καβάφης: Τέχνη, Κεριά, Από υαλί χρωματιστό, Περιμένοντας τους βαρβάρους, Σατραπεία, Ας φρόντιζαν, Όσο μπορείς, Απιστία, Το πρώτο σκαλί.

Αγ.Σικελιανός: Στου Όσιου Λουκά το μοναστήρι, Ιερά Οδός, Θαλερό.

Κ.Βάρναλης: Να σ'αγναντέυω θάλασσα, Η μάνα του Χριστού.

Κ.Καρυωτάκης: Δημόσιοι Υπάλληλοι, Τι να σου πω, Φθινόπωρο, (Ελεγεία και Σάτυρες).

Τ.Παπατσώνης: Γλυκύ μου έαρ.

Ι.Μ.Παναγιωτόπουλος: Τα παιδιά της Κύπρου.

Σ.Μελάς: Τα παιδικά χρόνια του Κολοκοτρώνη

Ν.Καζαντζάκης: Ο ήλιος που βασίλευε (15 στίχοι) απόσπασμα από την «Οδύσσεια».

 

Η γενιά του 1930: ποίηση - χαρακτηριστικά

Γ.Σεφέρης: Ελένη, Πάνω σ'ένα ξένο στίχο, Όπου και να ταξιδέψω η Ελλάδα με πληγώνει, Ο Βασιλιάς της Ασίνης, Ενας γέροντας στην ακροποταμιά.

Α.Εμπειρίκος: Όλα στη γη θέλουν αγάπη.

Ν.Εγγονόπουλος: Μπολιβάρ, Ένα ελληνικό ποίημα.

Μελισσανθή: Μεταμέλεια.

Οδ.Ελύτη: Ήλιος ο πρώτος, Ο ήλιος ο ηλιάτορας (συλλογές).

Γ.Ρίτσος: Επιτάφιος.

Ν.Βρεττάκος: Μάνα και γιος, Της Σπάρτης οι πορτοκαλιές.

Ν.Γκάτσος: Στου πικραμένου την αυλή (Αμοργός).

Γ.Σκαρίμπας: Σπασμένο καράβι, Το θείο τραγί, Καημοί στο Γριπονήσι.

 

Η γενιά του 1930: πεζογραφία - χαρακτηριστικά

Φ.Κόντογλου: Pedro Cazas

Στ.Μυριβήλης: Βασίλης Αρβανίτης, Το Αιγαίο και τα νησιά του (Απ'την Ελλάδα).

Ηλ.Βενέζης: Αιολική γη.

Γ.Θεοτοκάς: Η αργώ.

Δ.Σωτηρίου: Ματωμένα χώματα.

 

Μεταπολεμική ποίηση και πεζογραφία: χαρακτηριστικά

Μ.Σταχτούρης: Η ηρωίδα, Πληγωμένη άνοιξη.

Μ.Αναγνωστάκης: Μιλώ, Το σκάκι.

Δ.Χατζής: Το τέλος της μικρής μας πόλης.

 

Παιδική λογοτεχνία: χαρακτηριστικά

ΜΠ.Δέλτα: Τα μυστικά του βάλτου.

Αλκή Ζέη: Ψεύτης παππούς.

Μ.Κλιάφα: Οι πελαργοί ξανάρχονται.

Ζ.Σαρρή: Ο Αθηνόδωρος (Κόκκινη κλωστή δεμένη)

2. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ - ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

(Για υλικό κάντε κλικ εδώ: Σημειώσεις Ψυχολογίας κι εδώ : "Ψυχολογία)"

Για τους δασκάλους η ύλη του διαγωνισμού ορίζεται ως κατωτέρω:

Ανάπτυξη: Η θεωρία του Piaget για τη γνωστική ανάπτυξη, η θεωρία του Vygotsky για τη γνωστική ανάπτυξη, εκπαιδευτικές εφαρμογές, κοινωνιο-δομικές προσεγγίσεις της γνωστικής ανάπτυξης, γνωστικές συγκρούσεις.

Γνώση και Μάθηση: Ο ρόλος της γνώσης στη μαθησιακή διαδικασία, συμπεριφορισμός, μοντέλα επεξεργασίας των πληροφοριών, μαθησιακό ύφος, στρατηγικές μάθησης, επίλυση προβλημάτων, μεταγνώση.

Ατομικές διαφορές: Ως προς τη νοημοσύνη, το κοινωνικό-πολιτισμικό πλαίσιο, το φύλο. Διαταραχές του λόγου, μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα συμπεριφοράς.

Κίνητρα: Εσωτερικά-Εξωτερικά κίνητρα, συμπεριφορικές, ανθρωπιστικές, γνωστικές και κοινωνικό-πολιτισμικές προσεγγίσεις ερμηνείας των κινήτρων, κίνητρα και παιδαγωγική πράξη, κίνητρα επίτευξης και προσανατολισμού στόχων. (Κλικ εδώ)

Αξιολόγηση: Αξιολόγηση του μαθητή, παιδαγωγική αξιολόγηση (αξιολόγηση με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα, αξιολόγηση της επίδοσης, δυναμική αξιολόγηση, ατομικός φάκελος του μαθητή), κ. α. Ψυχολογική αξιολόγηση, ψυχομετρικά κριτήρια.

Συμβουλευτική: Θεωρητικές προσεγγίσεις και είδη-στάδια συμβουλευτικής, ο συμβουλευτικός ρόλος του εκπαιδευτικού, δεξιότητες επικοινωνίας, χειρισμός συναισθημάτων, διαχείριση κρίσεων στο σχολείο.


Για τις νηπιαγωγούς η ύλη του διαγωνισμού ορίζεται ως κατωτέρω:

Ανάπτυξη: Η θεωρία του Piaget για τη γνωστική ανάπτυξη, η θεωρία του Vygotsky για τη γνωστική ανάπτυξη, εκπαιδευτικές εφαρμογές, κοινωνιο-δομικές προσεγγίσεις της γνωστικής ανάπτυξης, γνωστικές συγκρούσεις.

Γνώση και Μάθηση: Ο ρόλος της γνώσης στη μαθησιακή διαδικασία, συμπεριφορισμός, μοντέλα επεξεργασίας των πληροφοριών, μαθησιακό ύφος, στρατηγικές μάθησης, επίλυση προβλημάτων, μεταγνώση.

Ατομικές διαφορές: Ως προς τη νοημοσύνη, το κοινωνικό-πολιτισμικό πλαίσιο, το φύλο. Διαταραχές του λόγου, πρώιμη παρέμβαση, προβλήματα συμπεριφοράς.

Κίνητρα: Εσωτερικά-Εξωτερικά κίνητρα, συμπεριφορικές, ανθρωπιστικές, γνωστικές και κοινωνικό-πολιτισμικές προσεγγίσεις ερμηνείας των κινήτρων, κίνητρα και παιδαγωγική πράξη, κίνητρα επίτευξης και προσανατολισμού στόχων. (Κλικ εδώ)

Αξιολόγηση: Αξιολόγηση του μαθητή, παιδαγωγική αξιολόγηση (αξιολόγηση με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα, αξιολόγηση της επίδοσης, δυναμική αξιολόγηση, ατομικός φάκελος του μαθητή), κ. α. Ψυχολογική αξιολόγηση, ψυχομετρικά κριτήρια.

Συμβουλευτική: Θεωρητικές προσεγγίσεις και είδη-στάδια συμβουλευτικής, ο συμβουλευτικός ρόλος του εκπαιδευτικού, δεξιότητες επικοινωνίας, χειρισμός συναισθημάτων, διαχείριση κρίσεων στο σχολείο.

3. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

(Για υλικό κάντε κλικ εδώ: ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ )

Για τους δασκάλους η ύλη του διαγωνισμού ορίζεται ως κατωτέρω:

Η Διδακτική ως επιστήμη και ως σύνθεση θεωρίας και πράξης.

Προσωπικότητες και σταθμοί στην εξέλιξη της Διδακτικής.

Διδασκαλία και μάθηση στη σχολική τάξη.

Σκοποί και στόχοι στη διδασκαλία.

Μεθοδολογικές προσεγγίσεις και τεχνικές της διδακτικής πράξης.

Η ερώτηση ως βασικό στοιχείο της διδασκαλίας (φιλοσοφία, είδη, τεχνικές).

Ομαδοκεντρική, εξατομικευμένη, βιωματική - επικοινωνιακή, κονστρουκτιβιστική διδασκαλία - μάθηση.

Προγραμματισμός - σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της διδασκαλίας.

Οργάνωση - διοίκηση, έλεγχος και κοινωνικό πλαίσιο της σχολικής τάξης.

Αξιολόγηση της μαθητικής επίδοσης.

Τα test στη διδακτική πράξη.

Εφαρμογή σύγχρονων διδακτικών μοντέλων και αξιοποίηση τους στη μεταγνώση.

Η Τεχνολογία στη διδακτική διαδικασία.

Η ένταξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και μαθητών χαμηλής επίδοσης στη διδακτική διαδικασία.

Η συμβολή της διαδασκαλίας στη καλλιέργεια της κριτικής και δημιουργικής σκέψης.

Η ανατροφοδότηση μαθητή - δασκάλου κατά τη διδακτική διαδικασία.

Παρώθηση και κίνητρα των μαθητών κατά τη διδακτική διαδικασία.

Σχολική αποτυχία και διδακτική πράξη.

Ο ρόλος του σύγχρονου εκπαιδευτικού στη διδακτική διαδικασία.


Για τις νηπιαγωγούς η ύλη του διαγωνισμού ορίζεται ως κατωτέρω:

Η Διδακτική ως επιστήμη και ως σύνθεση θεωρίας και πράξης.

Προσωπικότητες και σταθμοί στην εξέλιξη της Διδακτικής.

Η οργάνωση και ο έλεγχος της ομάδας των νηπίων

Διδασκαλία και μάθηση στην προσχολική εκπαίδευση.

Μεθοδολογικές αρχές και τεχνικές της διδακτικής πράξης στο νηπιαγωγείο.

Βιωματική μάθηση.

Παιγνιώδης μορφή διδασκαλίας.

Σχεδιασμός των δραστηριοτήτων στο νηπιαγωγείο.

Διδακτική εκμάθησης βασικών δεξιοτήτων.

Διδακτική μαθηματικών εννοιών στην προσχολική εκπαίδευση.

Η δημιουργικότητα των νηπίων και η διδακτική πράξη.

Παρώθηση και κίνητρα των νηπίων κατά την διδακτική πράξη.

Ο ρόλος της νηπιαγωγού στο σύγχρονο νηπιαγωγείο.

Η Διδακτική του παραμυθιού στο νηπιαγωγείο.

Το παιχνίδι ρόλων.

Σχεδιασμός και υλοποίηση εξωσχολικών δραστηριοτήτων.

• Διδακτικές παρεμβάσεις για την ενεργό ένταξη του νηπίου στις ομαδοκεντρικές δραστηριότητες.

Αξιολόγηση του νηπίου.


 


ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
 Καθημερινή Διδακτική
[Η λειτουργία του Μονοθέσιου Σχολείου] [Η διδακτική των μαθημάτων στα ολιγοθέσια σχολεία] [Κατανομή του χρόνου στα ολιγοθέσια και μονοθέσια σχολεία] [Προγραμματισμός ευέλικτης ζώνης και ένταξη στο πρόγραμμα] [Η διατήρηση της Πειθαρχίας στην τάξη] [Υπολογισμός κανονικής προϋπηρεσίας] [Πρόγραμμα υπολογισμού προϋπηρεσίας ωρομισθίων] [Πρόγραμμα υπολογισμού κατανάλωσης υγρών καυσίμων]
 Αυτόνομες Ενότητες
[Πελοποννησιακός Πόλεμος:  Βραβευμένο Παιχνίδι] [Τουριστικός Οδηγός Ευρυτανίας] [Ναρκωτικά: Πρόληψη και αντιμετώπιση] [Αρχές Γλωσσολογίας] [Οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί] [Ο ρόλος της οικογένειας στην ανάπτυξη του παιδιού] [Πρώτες Βοήθειες] [Σχέδια Μαθημάτων για την προαγωγή της προστασίας των παιδιών] [Υπολογισμός Μορίων: Ποια σχολή να διαλέξω;] [Υπολογισμός Αναγνωσιμότητας Κειμένων]
 Επιστημονικά   Θέματα
[Διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας] [Διδακτική της Γλώσσας] [Πειράματα και διευκρινήσεις στα Φυσικά] [Διδακτική της Ιστορίας] [Οδηγίες για τη διδασκαλία της έκθεσης] [Οδηγός για τη σύνταξη ενός βασικού δοκιμίου] [Διδακτική των Φυσικών Επιστημών] [Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης] [Γίνετε ποιητές: Στοιχεία στιχουργικής] [Υπολογιστής Αναγνωσιμότητας Κειμένων[Συγκριτική Παιδαγωγική ] [Μια έρευνα πάνω στη γνωστική ανάπτυξη] [Ψυχολογία] [Ειδική Αγωγή] [Στασιμότητα και απόρριψη του μαθητή στο Δημοτικό Σχολείο] [Αλλαγές στην ταυτότητα του παιδιού και του εφήβου] [Εκπαίδευση και γνωστικές αλλαγές στη Μέση Παιδική Ηλικία] [Γενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες στη γλωσσική ανάπτυξη] [Η υποχρεωτικότητα φοίτησης στο Νηπιαγωγείο ] [Διαφορές συμβατικής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ] [Εκπαίδευση ενηλίκων: Προβλήματα και θεωρητικές απόψεις] [Αναζήτηση πληροφοριών στον παγκόσμιο ιστό] [Επιθετικότητα στο σχολείο] [Διαπολιτισμική Διάσταση στην Εκπαίδευση:  Η μελέτη περίπτωσης δύο δημοτικών σχολείων στην Σουηδία]
Ύλη για Διδασκαλεία & Εξετάσεις
[Εξεταστέα Ύλη  για τα Διδασκαλεία ] [Σημειώσεις Διδακτικής] [Σημειώσεις Ψυχολογίας] [Σημειώσεις Λογοτεχνίας ] [Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης] [Τι σημαίνει διαχείριση της Αλλαγής] [Η ψυχολογία των κινήτρων]
Ευέλικτη Ζώνη
[Θεωρητικό Υπόβαθρο] [Η Ευέλικτη Ζώνη στο Νηπιαγωγείο] [Τα προαιρετικά προγράμματα γενικά] [Σχέδιο Εργασίας:] [Φωτογραφία] [Σχέδιο Εργασίας: Ο μήνας Ιανουάριος] [Σχέδιο Εργασίας: "ΑΓΓΕΙΑ: Από το χτες στο σήμερα"] [Σχέδιο Εργασίας: Η δημιουργία των Εποχών του Έτους ] [Σχέδιο Εργασίας: Οι σεισμοί στον τόπο μου] [Μάθετε τον κώδικα Μορς] [5 ρώσικα παραμύθια σε εικονογράφηση Ιβάν Μπιλίμπιν]
Διάφορα τεστ κουίζ και παιχνίδια
[Παιχνίδια - Διάφορα Χρήσιμα- Τεστ Ευφυΐας και προσωπικότητας]

 
 

Επισκέψεις από 1-1-2005: