Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωK ή cookies)  κυρίως για προβολή διαφημίσεων της Google  - Μάθετε περισσότερα...

Επιμέλεια ιστοχώρου Διον.Κ.Παρούτσας

 
 

ΑρχικήΕπικοινωνία | Ταυτότητα | Πλοήγηση | Downloads

 

Σοφία Αντερά, Ουρανία Μπούγα

Διαπολιτισμική Διάσταση στην Εκπαίδευση:

 Η μελέτη περίπτωσης δύο δημοτικών σχολείων στην Σουηδία

Πτυχιακή Εργασία για το ΑΠΘ/ΠΤΔΕ  

ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΤΟΥΡΤΟΥΡΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ


 

Εισαγωγή

Το αντικείμενο που διαπραγματεύεται η παρούσα εργασία είναι η διαπολιτισμική εκπαίδευση σε μια μακρινή χώρα, τη Σουηδία, όπως αυτή βιώθηκε από εμάς δυο φοιτήτριες που βρέθηκαν στα πλαίσια των σπουδών τους με το πρόγραμμα Erasmus μπροστά σε μια εξ ολοκλήρου διαφορετική πραγματικότητα, ανατρεπτικής της μέχρι τότε αντίληψης μας για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση.

Ανήκαμε και εμείς ίσως στην πλειοψηφία εκείνων που θεωρούν ότι η διαπολιτισμική εκπαίδευση είναι το εργαλείο επίλυσης προβλημάτων που δημιουργούνται με τη μετανάστευση και ότι αποδέκτες της είναι οι «αλλοδαποί» μαθητές και μαθήτριες, στοχεύοντας κυρίως στην πρόληψη της σχολικής αποτυχίας. Μετά την έρευνα μας, όμως, και τη συμμετοχή σε διάφορες πλευρές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στη Σουηδία, νομίζω έγινε σαφές ότι η εισαγωγή της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης αποτελεί εκπαιδευτική ανάγκη και για τα παιδιά της πλειονότητας, όπως αναφέρει και ο κ.Τσιάκαλος (Τσιάκαλος, 2004)[1]. Κύριος στόχος του σουηδικού αναλυτικού προγράμματος για την εκπαίδευση είναι, όπως διαπιστώσαμε, ο διαπολιτισμικός της χαρακτήρας και αυτό παρουσιάζεται και στην παρούσα εργασία.

Με το ζήτημα της πολυπολιτισμικότητας ως αναδυόμενο χαρακτηριστικό της κοινωνίας να γίνεται θέμα συζήτησης σε διαφόρους χώρους και κυρίως τους εκπαιδευτικούς η εμπειρία μας από μια τόσο ενδιαφέρουσα προσέγγιση της διαπολιτισμικότητας στην εκπαίδευση δεν θα μπορούσε να μην καταγραφεί. Στόχος μας είναι να αποτελέσει αυτή η καταγραφή ένα παράδειγμα διαφορετικής διαχείρισης του ζητήματος και να γίνει πηγή έμπνευσης για μελλοντικούς εκπαιδευτικούς και ιδιαίτερα για τους ιθύνοντες των εκπαιδευτικών ζητημάτων.

Συνοπτικά, αναφέρεται η διάρθρωση της παρούσας εργασίας. Στο πρώτο μέρος καταγράφεται η θεωρητική βάση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα και την Σουηδία, με την παρουσίαση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου και της δομής των δύο εκπαιδευτικών συστημάτων.  Στην συνέχεια της εργασίας, παρατίθεται η μεθοδολογία της έρευνάς μας και ακολουθεί το δεύτερο μέρος που σχετίζεται με την εμπειρία που αποκομίσαμε μέσω παρατήρησης σε δύο εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ουψάλας, πόλης στην οποία διαμέναμε. Για να πετύχουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα της προσέγγισης του διαπολιτισμικού ζητήματος στα δύο εκπαιδευτικά συστήματα, παραθέτουμε το εκπαιδευτικό παράδειγμα του 132ου δημοτικού σχολείου της Γκράβας, που αποτελεί ίσως την μοναδική περίπτωση εφαρμογής του νομικού πλαισίου για την διαπολιτισμική εκπαίδευση στην χώρα μας. Στο τέλος της εργασίας μας καταγράφουμε τα συμπεράσματα στα οποία οδηγηθήκαμε, ενώ στο παράρτημα υπάρχει πλούσιο φωτογραφικό υλικό που αποκομίσαμε από τις επισκέψεις μας στα σχολεία της Σουηδίας.

 
 

 
 

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ

 Καθημερινή Διδακτική
[Η λειτουργία του Μονοθέσιου Σχολείου] [Η διδακτική των μαθημάτων στα ολιγοθέσια σχολεία] [Κατανομή του χρόνου στα ολιγοθέσια και μονοθέσια σχολεία] [Προγραμματισμός ευέλικτης ζώνης και ένταξη στο πρόγραμμα] [Η διατήρηση της Πειθαρχίας στην τάξη] [Υπολογισμός κανονικής προϋπηρεσίας] [Πρόγραμμα υπολογισμού προϋπηρεσίας ωρομισθίων] [Πρόγραμμα υπολογισμού κατανάλωσης υγρών καυσίμων]
 Αυτόνομες Ενότητες
[Πελοποννησιακός Πόλεμος:  Βραβευμένο Παιχνίδι] [Τουριστικός Οδηγός Ευρυτανίας] [Ναρκωτικά: Πρόληψη και αντιμετώπιση] [Αρχές Γλωσσολογίας] [Οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί] [Ο ρόλος της οικογένειας στην ανάπτυξη του παιδιού] [Πρώτες Βοήθειες] [Σχέδια Μαθημάτων για την προαγωγή της προστασίας των παιδιών] [Υπολογισμός Μορίων: Ποια σχολή να διαλέξω;] [Υπολογισμός Αναγνωσιμότητας Κειμένων]
 Επιστημονικά   Θέματα
[Διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας] [Διδακτική της Γλώσσας] [Πειράματα και διευκρινήσεις στα Φυσικά] [Διδακτική της Ιστορίας] [Οδηγίες για τη διδασκαλία της έκθεσης] [Οδηγός για τη σύνταξη ενός βασικού δοκιμίου] [Διδακτική των Φυσικών Επιστημών] [Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης] [Γίνετε ποιητές: Στοιχεία στιχουργικής] [Υπολογιστής Αναγνωσιμότητας Κειμένων[Συγκριτική Παιδαγωγική ] [Μια έρευνα πάνω στη γνωστική ανάπτυξη] [Ψυχολογία] [Ειδική Αγωγή] [Στασιμότητα και απόρριψη του μαθητή στο Δημοτικό Σχολείο] [Αλλαγές στην ταυτότητα του παιδιού και του εφήβου] [Εκπαίδευση και γνωστικές αλλαγές στη Μέση Παιδική Ηλικία] [Γενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες στη γλωσσική ανάπτυξη] [Η υποχρεωτικότητα φοίτησης στο Νηπιαγωγείο ] [Διαφορές συμβατικής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ] [Εκπαίδευση ενηλίκων: Προβλήματα και θεωρητικές απόψεις] [Αναζήτηση πληροφοριών στον παγκόσμιο ιστό] [Επιθετικότητα στο σχολείο] [Διαπολιτισμική Διάσταση στην Εκπαίδευση:  Η μελέτη περίπτωσης δύο δημοτικών σχολείων στην Σουηδία]
Ύλη για Διδασκαλεία & Εξετάσεις
[Εξεταστέα Ύλη  για τα Διδασκαλεία ] [Σημειώσεις Διδακτικής] [Σημειώσεις Ψυχολογίας] [Σημειώσεις Λογοτεχνίας ] [Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης] [Τι σημαίνει διαχείριση της Αλλαγής] [Η ψυχολογία των κινήτρων]
Ευέλικτη Ζώνη
[Θεωρητικό Υπόβαθρο] [Η Ευέλικτη Ζώνη στο Νηπιαγωγείο] [Τα προαιρετικά προγράμματα γενικά] [Σχέδιο Εργασίας:] [Φωτογραφία] [Σχέδιο Εργασίας: Ο μήνας Ιανουάριος] [Σχέδιο Εργασίας: "ΑΓΓΕΙΑ: Από το χτες στο σήμερα"] [Σχέδιο Εργασίας: Η δημιουργία των Εποχών του Έτους ] [Σχέδιο Εργασίας: Οι σεισμοί στον τόπο μου] [Μάθετε τον κώδικα Μορς] [5 ρώσικα παραμύθια σε εικονογράφηση Ιβάν Μπιλίμπιν]
Διάφορα τεστ κουίζ και παιχνίδια
[Παιχνίδια - Διάφορα Χρήσιμα- Τεστ Ευφυΐας και προσωπικότητας]
 
 

Βιβλιογραφική αναφορά:

Αντερά Σ., Μπούγα Ου., (2014) Διαπολιτισμική Διάσταση στην Εκπαίδευση: Η μελέτη περίπτωσης δύο δημοτικών σχολείων στην Σουηδία, Πτυχιακή Εργασία στο ΑΠΘ/ΠΤΔΕ , ανακτήθηκε την από http://paroutsas.jmc.gr/swed/index.htm