Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωK ή cookies)  κυρίως για προβολή διαφημίσεων της Google  - Μάθετε περισσότερα...

Επιμέλεια ιστοχώρου Διον.Κ.Παρούτσας

 
 


 ΑρχικήΕπικοινωνία | Ταυτότητα | Πλοήγηση | Downloads


 
 

Αγαπητοί συνάδελφοι, Βοήθεια!

Πριν συνεχίσετε, παρακαλώ συμπληρώστε το ερωτηματολόγιο που βρίσκεται σε αυτή τη σελίδα: http://paroutsas.jmc.gr/question.php Χρειάζεται περίπου 5 λεπτά για να συμπληρωθεί και είναι για μια μεταπτυχιακή εργασία. Μόλις το ολοκληρώσετε θα πάρετε δώρο ένα δείγμα των αποτελεσμάτων και θα μπορέσετε να δείτε πόσο αποτελεσματικός είναι ο διευθυντής του σχολείου σας και πόσο δεκτικοί στην καινοτομία είστε εσείς οι ίδιοι!!!


Η δημιουργία των εποχών του έτους

Περιγραφή του σεναρίου

Διάρκεια: 1 διδακτικό δίωρο

Σκοπός - στόχοι:

Τα παιδιά να είναι σε θέση:

1. Να κατανοούν τον τρόπο με τον οποίο δημιουργούνται οι εποχές του έτους

2. Να ανασκευάζουν λανθασμένες προϋπάρχουσες γνώσεις σχετικά με το θέμα

Συμβατότητα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών:

1. Στη Γεωγραφία της Στ΄ τάξης υπάρχει ειδική ενότητα για τον τρόπο δημιουργίας των εποχών του έτους.

Διαθεματική προσέγγιση:

Γεωγραφία, Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική

Χωρισμός ομάδων: Το σενάριο δεν απαιτεί χωρισμό της τάξης σε ομάδες. Κάθε παιδί εργάζεται ατομικά στο φύλλο εργασίας του.

Προϋπάρχουσα γνώση των μαθητών ως προς τη χρήση ΤΠΕ

1. Δεν είναι απαραίτητη εξειδικευμένη γνώση χειρισμού του Η/Υ, εκτός από τον χειρισμό του ποντικιού.

Λογισμικά που χρησιμοποιήθηκαν

1. Ελεύθερο λογισμικό: Flash Animation από http://www.pixon.com/ayahil/07SP_AST248

2. Λογισμικό με χρήση άδειας: Microsoft word

Εξοπλισμός εφαρμογής

1. Η γωνιά του υπολογιστή, βιντεοπροβολέας, οθόνη προβολής

2. Εκτυπωτής για την δημιουργία των φύλλων εργασίας

 
     
     
     
 
 
 

Βήματα που ακολουθήθηκαν:

1. "Κατέβασα" το συγκεκριμένο αρχείο σε μορφή “flash” το οποίο είναι μια προσομοίωση της τροχιάς της γης και της κλίσης του άξονά της, με τα εξής 5 επίπεδα προσομοίωσης:

a. μπάρα αλλαγής ημερομηνίας

b. μπάρα αλλαγής ώρας σε 24ωρη βάση

c. μπάρα αλλαγής γεωγραφικού πλάτους

d. θέαση αλλαγών από το διάστημα

e. θέαση αλλαγών από τη γη

f. εμφάνιση τροχιάς της γης

g. θέαση αλλαγών από τους πόλους

2. Με τη χρήση του λογισμικού SWFQUICKER, εξελλήνισα τον προσομοιωτή.

3. Χρησιμοποιώντας τον βιντεοπροβολέα, έθεσα σε λειτουργία την προσομοίωση και κάλεσα έναν μαθητή κάθε φορά να χειρίζεται το πρόγραμμα

4. Όλα τα παιδιά είχαν μπροστά τους ένα ενιαίο φύλλο και υπέβαλλαν κάθε φορά από ένα ερώτημα στο παιδί που βρισκόταν στον υπολογιστή, καθοδηγώντας το να ρυθμίσει την προσομοίωση σε συγκεκριμένες συνθήκες.

5. Ακολούθως συμπλήρωναν τα φύλλα εργασίας τους, μεταγράφοντας από την οθόνη προβολής τα σχετικά δεδομένα που προέκυπταν.

6. Τέλος, όλα τα παιδιά συμπλήρωσαν μόνα τους τις τελευταίες ερωτήσεις του φύλλου εργασίας

7. Χρησιμοποίησα το βιβλίο του μαθητή ως μέσον αναφοράς και εδραίωσης της νεοαποκτηθείσας γνώσης.

8. Τέλος έγινε διαλογική συζήτηση με στόχο να εντοπιστεί αν υπήρχαν προϋπάρχουσες αντιλήψεις και εάν έχουν ανασκευαστεί επιτυχώς

Σχόλια:

1. Στο πλαίσιο διδασκαλίας της Γεωγραφίας περιγράφεται ο τρόπος με τον οποίο δημιουργούνται οι εποχές. Η κλίση του άξονα της γης αισθητοποιείται δύσκολα από τους μαθητές με τον παραδοσιακό τρόπο

2. Συνήθως –και αυτό συνέβη και στην διάρκεια εφαρμογής του παρόντος σεναρίου- οι μαθητές θεωρούν ότι οι εποχές οφείλονται στην απόσταση της γης από τον ήλιο. Επειδή γνωρίζουν ότι η τροχιά της γης είναι ελλειπτική θεωρούν ότι τον χειμώνα «η γη βρίσκεται πιο μακριά, άρα ζεσταίνεται λιγότερο», ενώ το καλοκαίρι συμβαίνει το αντίθετο.

3. Με την εφαρμογή της προσομοίωσης η λανθασμένη άποψη αποκαταστάθηκε ενώ τα αποτελέσματα του ανατροφοδοτικού ελέγχου έναν μήνα μετά ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά.


Προσομοιωτής

Ο προσομοιωτής είναι το παρακάτω πρόγραμμα σε μορφή Flash. Σε περίπτωση που εκτελέσετε το σενάριο στην τάξη, θα χρειαστεί να κάνετε την εξής διαδικασία:

Τοποθετείστε το δείκτη του ποντικιού πάνω σε αυτό εδώ το λινκ και στη συνέχεια πατήστε ΔΕΞΙ ΚΛΙΚ και επιλέξτε "Αποθήκευση προορισμού ως..."

Σώστε το αρχείο στο δίσκο σας και τρέξτε το από εκεί. Αν σας ζητήσει να ορίσετε με ποιο πρόγραμμα πρέπει να ανοίγει, επιλέξτε το Internet Explorer ή οποιονδήποτε άλλο browser χρησιμοποιείτε εσείς.

 


Φύλλο Εργασίας

Παρατηρήστε προσεκτικά στην οθόνη του προβολέα και συμπληρώστε παρακάτω:

 

Μετακινηθείτε στο γεωργαφικό πλάτος 88ο Β.

Τι ρούχα φοράει το παιδί στην οθόνη;__________

Γιατί; ________________;

Πού βρίσκεται το γεωγραφικό πλάτος 88ο Β; ______________

Μετακινηθείτε στο γεωργαφικό πλάτος 40ο Β μοίρες.

Τι ρούχα φοράει το παιδί στην οθόνη;__________

Γιατί; ________________;

Πού βρίσκεται το γεωγραφικό πλάτος 40ο Β; ______________

Μετακινηθείτε στο γεωργαφικό πλάτος 3ο Β.

Τι ρούχα φοράει το παιδί στην οθόνη;__________

Γιατί; ________________;

Πού βρίσκεται το γεωγραφικό πλάτος 3ο Β; ______________

Μετακινηθείτε στο γεωργαφικό πλάτος 3ο Ν.

Τι ρούχα φοράει το παιδί στην οθόνη;__________

Γιατί; ________________;

Πού βρίσκεται το γεωγραφικό πλάτος 88ο Ν; ______________

Μετακινηθείτε στο γεωργαφικό πλάτος 40ο Ν μοίρες.

Τι ρούχα φοράει το παιδί στην οθόνη;__________

Γιατί; ________________;

Πού βρίσκεται το γεωγραφικό πλάτος 40ο Ν; ______________

Μετακινηθείτε στο γεωργαφικό πλάτος 88ο Ν.

Τι ρούχα φοράει το παιδί στην οθόνη;__________

Γιατί; ________________;

Πού βρίσκεται το γεωγραφικό πλάτος 3ο Ν;______________

Ξέρετε σε τι γεωγραφικό πλάτος βρίσκεται η Ελλάδα;_________________

Μετακινηθείτε στο γεωγραφικό πλάτος στο σημείο που βρίσκεται η Ελλάδα

Μετακινήστε αριστερά – δεξιά το πλήκτρο στο τμήμα «Μέρα του έτους».

Τι παρατηρείτε ότι κάνει η γη γύρω από τον ήλιο; __________________________

Τι παρατηρείτε για τον άξονα της γης; _______________________

Πόσο απέχει ο ήλιος από τη Γη την 21η Δεκεμβρίου;__________

Πόσο απέχει ο ήλιος από τη Γη την 21η Μαρτίου;__________

Πόσο απέχει ο ήλιος από τη Γη την 21η Ιουνίου;__________

Πόσο απέχει ο ήλιος από τη Γη την 21η Σεπτεμβρίου;__________

Τι διαπιστώνουμε συγκρίνοντας αυτές τις δύο αποστάσεις; Ποιες εποχές του χρόνου η Γη είναι μακρύτερα από τον ήλιο;___________________________________________________

Πηγαίνετε στην 21 Δεκεμβρίου.

Πόση είναι η γωνία κάλυψης της ακτίνας που φτάνει στη Γη, εκείνη τη μέρα; _______________

Πηγαίνετε στην 21 Ιουνίου.

Πόση είναι η γωνία κάλυψης της ακτίνας που φτάνει στη Γη, εκείνη τη μέρα; _______________

Ποια εποχή του χρόνου πέφτουν πιο κάθετα οι ακτίνες του ήλιου στην Ελλάδα;

Ποια εποχή του χρόνου πέφτουν πιο πλάγια οι ακτίνες του ήλιου στην Ελλάδα;

Μεταβείτε στην επιλογή «θέα από τη γη», επιλέξτε ως ημερομνία τα Χριστούγεννα και περιστρέψτε τη Γη γύρω από τον άξονά της.

Πού βρίσκεται ο ήλιος σε σχέση με τον παρατηρητή κατά τη διάρκεια μιας χειμωνιάτικης μέρας;_______________________

Πόσες ώρες διαρκεί η μέρα, τη συγκεκριμένη ημερομηνία;________________

Επιλέξτε ως ημερομνία το Δεκαπενταύγουστο και περιστρέψτε τη Γη γύρω από τον άξονά της.

Πού βρίσκεται ο ήλιος σε σχέση με τον παρατηρητή κατά τη διάρκεια μιας χειμωνιάτικης μέρας;_______________________

Πόσες ώρες διαρκεί η μέρα, τη συγκεκριμένη ημερομηνία;________________

Χρησιμοποιήστε ελεύθερα το πρόγραμμα και απαντήστε στα παρακάτω:

Πότε έχουμε τη μεγαλύτερη ημέρα;__________________

Πότε έχουμε τη μεγαλύτερη νύχτα;___________________

Ποιες μέρες του χρόνου έχουμε ίση διάρκεια μέρας και νύχτας στην Ελλάδα;

Υπάρχει κάποια περιοχή στον πλανήτη που να έχει πάντα ίση διάρκεια μέρας και νύχτας; ______

Αν απαντήσατε ΝΑΙ στην προηγούμενη ερώτηση γράψτε πού βρίσκεται αυτή η περιοχή __________________

Εντοπίστε στον παγκόσμιο χάρτη τη θέση της Γροιλανδίας; Βρείτε πόσες μοίρες είναι το γεωγραφικό της πλάτος. Στη συνέχεια καθορίστε το γεωγραφικό αυτό πλάτος στο πρόγραμμα και απαντήστε στα εξής:

Πότε ξεκινάει η «πολική μέρα» στη Γροιλανδία; ______________

Πότε τελειώνει η «πολική μέρα» στη Γροιλανδία; ______________

Πόσες μέρες διαρκεί η «πολική μέρα» στο νότιο τμήμα της Γροιλανδίας; ______________

Με τις γνώσεις που αποκτήσατε, συμπληρώστε το παρακάτω κείμενο.

Στις εύκρατες περιοχές του πλανήτη το έτος χωρίζεται τυπικά σε τέσσερις εποχές: την ______________, το ______________, το ______________ και τον ______________.

Καθώς η Γη ______________ γύρω από τον Ήλιο, οι εποχές στα βόρεια και στα νότια ημισφαίρια είναι αντίθετες.

Αυτό που αιτιολογεί την ύπαρξη των εποχών είναι το γεγονός ότι ο ______________της Γης δεν είναι κατακόρυφος ως προς το επίπεδο της τροχιάς της. Για την ακρίβεια έχει απόκλιση της τάξεως των 23.5 περίπου μοιρών. Έτσι, οποιαδήποτε στιγμή κατά την διάρκεια του χειμώνα και του καλοκαιριού, το ένα μέρος του πλανήτη είναι περισσότερο άμεσα εκτεθειμένο στις ακτίνες του ______________. Η έκθεση στις ακτίνες του ηλίου αλλάζει καθώς η Γη γυρίζει γύρω από τον ήλιο.

Στις πολικές και εύκρατες χώρες, οι εποχές χαρακτηρίζονται από αλλαγές στην ποσότητα του ηλιακού φωτός. Οι επιδράσεις αυτές είναι ανάλογες με το γ______________ π______________. Ο κύκλος των εποχών στις πολικές και εύκρατες ζώνες του ενός ημισφαιρίου είναι αντίθετος σε αυτές του άλλου. Για παράδειγμα, όταν είναι καλοκαίρι στο ______________, τότε στο ______________ επικρατεί χειμώνας, και.

Στις τροπικές περιοχές, δεν υπάρχουν σημαντικές αλλαγές στην γ______________ πρόσπτωσης του ηλιακού φωτός.


Για κατέβασμα:

Φύλλα Εργασίας

Προσομοιωτής

 
 

Βιβλιογραφική αναφορά:

Παρούτσας Δ.,Κ., (2011) Σχέδιο Εργασίας: Η δημιουργία των εποχών του έτους, ανακτήθηκε την από http://paroutsas.jmc.gr/project/index.htm

 
     
     
 

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ

Αγαπητοί συνάδελφοι, Βοήθεια!

Πριν συνεχίσετε, παρακαλώ συμπληρώστε το ερωτηματολόγιο που βρίσκεται σε αυτή τη σελίδα: http://paroutsas.jmc.gr/question.php Χρειάζεται περίπου 5 λεπτά για να συμπληρωθεί και είναι για μια μεταπτυχιακή εργασία. Μόλις το ολοκληρώσετε θα πάρετε δώρο ένα δείγμα των αποτελεσμάτων και θα μπορέσετε να δείτε πόσο αποτελεσματικός είναι ο διευθυντής του σχολείου σας και πόσο δεκτικοί στην καινοτομία είστε εσείς οι ίδιοι!!!

 Καθημερινή Διδακτική
[Η λειτουργία του Μονοθέσιου Σχολείου] [Η διδακτική των μαθημάτων στα ολιγοθέσια σχολεία] [Κατανομή του χρόνου στα ολιγοθέσια και μονοθέσια σχολεία] [Προγραμματισμός ευέλικτης ζώνης και ένταξη στο πρόγραμμα] [Η διατήρηση της Πειθαρχίας στην τάξη] [Υπολογισμός κανονικής προϋπηρεσίας] [Πρόγραμμα υπολογισμού προϋπηρεσίας ωρομισθίων] [Πρόγραμμα υπολογισμού κατανάλωσης υγρών καυσίμων]
 Αυτόνομες Ενότητες
[Πελοποννησιακός Πόλεμος:  Βραβευμένο Παιχνίδι] [Τουριστικός Οδηγός Ευρυτανίας] [Ναρκωτικά: Πρόληψη και αντιμετώπιση] [Αρχές Γλωσσολογίας] [Οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί] [Ο ρόλος της οικογένειας στην ανάπτυξη του παιδιού] [Πρώτες Βοήθειες] [Σχέδια Μαθημάτων για την προαγωγή της προστασίας των παιδιών] [Υπολογισμός Μορίων: Ποια σχολή να διαλέξω;] [Υπολογισμός Αναγνωσιμότητας Κειμένων]
 Επιστημονικά   Θέματα
[Διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας] [Διδακτική της Γλώσσας] [Πειράματα και διευκρινήσεις στα Φυσικά] [Διδακτική της Ιστορίας] [Οδηγίες για τη διδασκαλία της έκθεσης] [Οδηγός για τη σύνταξη ενός βασικού δοκιμίου] [Διδακτική των Φυσικών Επιστημών] [Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης] [Γίνετε ποιητές: Στοιχεία στιχουργικής] [Υπολογιστής Αναγνωσιμότητας Κειμένων[Συγκριτική Παιδαγωγική ] [Μια έρευνα πάνω στη γνωστική ανάπτυξη] [Ψυχολογία] [Ειδική Αγωγή] [Στασιμότητα και απόρριψη του μαθητή στο Δημοτικό Σχολείο] [Αλλαγές στην ταυτότητα του παιδιού και του εφήβου] [Εκπαίδευση και γνωστικές αλλαγές στη Μέση Παιδική Ηλικία] [Γενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες στη γλωσσική ανάπτυξη] [Η υποχρεωτικότητα φοίτησης στο Νηπιαγωγείο ] [Διαφορές συμβατικής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ] [Εκπαίδευση ενηλίκων: Προβλήματα και θεωρητικές απόψεις] [Αναζήτηση πληροφοριών στον παγκόσμιο ιστό] [Επιθετικότητα στο σχολείο] [Διαπολιτισμική Διάσταση στην Εκπαίδευση:  Η μελέτη περίπτωσης δύο δημοτικών σχολείων στην Σουηδία]
Ύλη για Διδασκαλεία & Εξετάσεις
[Εξεταστέα Ύλη  για τα Διδασκαλεία ] [Σημειώσεις Διδακτικής] [Σημειώσεις Ψυχολογίας] [Σημειώσεις Λογοτεχνίας ] [Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης] [Τι σημαίνει διαχείριση της Αλλαγής] [Η ψυχολογία των κινήτρων]
Ευέλικτη Ζώνη
[Θεωρητικό Υπόβαθρο] [Η Ευέλικτη Ζώνη στο Νηπιαγωγείο] [Τα προαιρετικά προγράμματα γενικά] [Σχέδιο Εργασίας:] [Φωτογραφία] [Σχέδιο Εργασίας: Ο μήνας Ιανουάριος] [Σχέδιο Εργασίας: "ΑΓΓΕΙΑ: Από το χτες στο σήμερα"] [Σχέδιο Εργασίας: Η δημιουργία των Εποχών του Έτους ] [Σχέδιο Εργασίας: Οι σεισμοί στον τόπο μου] [Μάθετε τον κώδικα Μορς] [5 ρώσικα παραμύθια σε εικονογράφηση Ιβάν Μπιλίμπιν]
Διάφορα τεστ κουίζ και παιχνίδια
[Παιχνίδια - Διάφορα Χρήσιμα- Τεστ Ευφυΐας και προσωπικότητας]
 
 

Επισκέψεις από 1-1-2005: