Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωK ή cookies)  κυρίως για προβολή διαφημίσεων της Google  - Μάθετε περισσότερα...

Επιμέλεια ιστοχώρου Διον.Κ.Παρούτσας

 
 


 ΑρχικήΕπικοινωνία | Ταυτότητα | Πλοήγηση | Downloads


 
 


Σχέδιο μαθήματος: Οι σεισμοί στον τόπο μου

Περιγραφή του σεναρίου

Διάρκεια: 4 διδακτικά δίωρα

Σκοπός - στόχοι:

Τα παιδιά να είναι σε θέση να:

  1. Κατανοούν τον τρόπο υπολογισμού του επικέντρου ενός σεισμού τριγωνίζοντας τις μετρήσεις από τρεις διαφορετικούς σεισμογραφικούς σταθμούς

  2. Έχουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για να αποφεύγουν τις καταστρεπτικές συνέπειες μιας σεισμικής δόνησης

  3. Διαπιστώνουν ότι καμία περιοχή στην Ελλάδα δεν είναι σεισμικά απρόσβλητη

Συμβατότητα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών:

  1. Στη Γεωγραφία της Στ΄ τάξης υπάρχει ειδική ενότητα για τους σεισμούς

  2. Στα Μαθηματικά της Στ΄ τάξης διδάσκεται ο υπολογισμός των ποσοστών

Διαθεματική προσέγγιση:

Πολιτική Αγωγή, Γεωγραφία, Ιστορία, Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική

Χωρισμός ομάδων: Η τάξη χωρίστηκε σε 5 ομάδες των 4 παιδιών η κάθε μία με βάση την ομαδοσυνεργατική μέθοδο

Προϋπάρχουσα γνώση των μαθητών ως προς τη χρήση ΤΠΕ

  1. Μικρή γνώση χειρισμού συναρτήσεων στο Excel

  2. Μικρή γνώση χρήσης επεξεργαστή κειμένου

Λογισμικά που χρησιμοποιήθηκαν

  1. Ελεύθερο λογισμικό: Google Earth, Flash Animations

  2. Λογισμικό με χρήση άδειας: Microsoft word, Power Point

Εξοπλισμός εφαρμογής

  1. Η γωνιά του υπολογιστή, βιντεοπροβολέας και σύνδεση στο διαδίκτυο.

  2. Εκτυπωτής για την δημιουργία των φύλλων εργασίας

Βήματα που ακολουθήθηκαν:

Τα παιδιά ασχολήθηκαν με τον τρόπο δημιουργίας των σεισμών και μέσω του Google Earth εντόπισαν τη σεισμική δραστηριότητα κοντά στην περιοχή τους. Οι κόκκινες τελείτσες δείχνουν τους σεισμούς, και αν κάνουμε κλικ πάνω τους εμφανίζεται το μέγεθος του σεισμού και πότε έγινε.

 

Για να πάρουμε αυτή την εικόνα μιας περιοχής, ρυθμίζουμε το Google Earth όπως φαίνεται δίπλα. Δηλαδή από τις ετικέτες κρατάμε μόνο τα Εναλλακτικά τοπωνύμια και από την Έκθεση μόνο τους "Σεισμούς", ενώ ξε-τσεκάρουμε όλα τα υπόλοιπα, ώστε να μην υπάρχουν πολλές πληροφορίες στην εικόνα που μπορεί να αποπροσανατολίσουν τους μαθητές.

Στη συνέχεια παρακολούθησαν ειδική ταινία με τον τρόπο υπολογισμού του βάθους και της γεωγραφικής θέσης ενός σεισμού. Μελέτησαν επίσης σχετικές πληροφορίες από εξειδικευμένα σάιτ τα οποία είχε εντοπίσει ο δάσκαλος. Κατόπιν χρησιμοποιώντας τις γνώσεις που είχαν αποκτήσει εντόπισαν το επίκεντρο και το μέγεθος ενός σεισμού, με βάση τα σεισμογραφικά δεδομένα τριών επίγειων σταθμών.

Στα πλαίσια των μαθηματικών υπολόγισαν διάφορες ποσοστιαίες μεταβολές.

Στα πλαίσια της Γλώσσας μελέτησαν τις οδηγίες του ΟΑΣΠ και έγραψαν άρθρο στην εφημερίδα του σχολείου για τη σεισμικότητα της πόλης και τους τρόπους προφύλαξής τους.

Σχόλια:

1. Τα παιδιά γνωρίζουν ήδη την υψηλή σεισμικότητα της Ελλάδας

2. Έχουν γνώση του τρόπου δημιουργίας των σεισμών

3. Θεωρούσαν (λανθασμένα) ότι η ιδιαίτερη πατρίδα τους (Καρπενήσι) είναι απρόσβλητη από σεισμούς, λόγω της εδαφολογικής σύστασης

Φύλλα εργασίας που χρησιμοποιήθηκαν

Χάρτες της περιοχής για συμπλήρωση με τους σεισμούς που έγιναν στην περιοχή

Πληροφοριακό διδακτικό υλικό για τον τρόπο με τον οποίο υπολογίζεται το μέγεθος και το επίκεντρο ενός σεισμού.

Φύλλα εργασίας για υπολογισμό σεισμικού επικέντρου και μεγέθους


ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Κοιτάξτε στην οθόνη του βιντεοπροβολέα και σημειώστε τα κυριότερα σεισμικά επίκεντρα που εντοπίζονται στο νομό Ευρυτανίας κατά τα τελευταία 25 χρόνια.


Πώς βρίσκουμε το επίκεντρο και το μέγεθος ενός σεισμού

Ο χρόνος που περνάει χαρακτηρίζεται από τις μικρές γραμμές που εκτυπώνονται πάνω ακριβώς από την κυματομορφή που δημιουργείται από τα σεισμικά κύματα. Η απόσταση μεταξύ των αρχών του πρώτου κύματος P και του πρώτου κύματος S σας λέει πόσα δευτερόλεπτα απέχουν τα δύο κύματα. Ο αριθμός αυτός θα χρησιμοποιηθεί για να μας πει πόσο απέχει ο σεισμογράφος μας από το επίκεντρο του σεισμού.

ΠΩΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΤΟ ΠΛΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΣΕΙΣΜΟΛΟΓΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΟΥΜΕ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΕΝΟΣ ΣΕΙΣΜΟΥ

  1. Μετρήστε την απόσταση μεταξύ του πρώτου κύματος P και του πρώτου κύματος S. Στην περίπτωση αυτή, η διαφορά τους είναι 24 δευτερόλεπτα.

  2. Βρείτε το σημείο για τα 24 δευτερόλεπτα στην αριστερή πλευρά του γραφήματος σημειώστε το. Σύμφωνα με το διάγραμμα, το επίκεντρο του σεισμού αυτού ήταν 215 χιλιόμετρα μακριά.

  3. Μετρήστε το πλάτος του ισχυρότερου κύματος. Το πλάτος είναι το ύψος (στο χαρτί) του ισχυρότερου κύματος. Σε αυτό το σεισμογράφο, το πλάτος είναι 23 χιλιοστά. Βρείτε τα 23 χιλιοστά στη δεξιά πλευρά του γραφήματος βάλτε κι εκεί ένα σημάδι.

  4. Τοποθετήστε έναν χάρακα, ενώνοντας τα σημεία που έχετε τσεκάρει για την απόσταση από το επίκεντρο και το πλάτος. Το σημείο όπου θα περάσει ο χάρακας την μεσαία γραμμή στο γράφημα σηματοδοτεί το μέγεθος (ισχύ) του σεισμού. Αυτό ο σεισμός είχε μέγεθος 5,0.


ΨΑΧΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ

Μόλις μάθατε πόσο μακριά είναι ο σεισμογράφος σας από το επίκεντρο και πόσο ισχυρός είναι ο σεισμός, αλλά ακόμη δεν γνωρίζουμε πού ακριβώς έγινε ο σεισμός. Τώρα είναι η ώρα να χρησιμοποιήσουμε τον διαβήτη, το χάρτη, και κάποια άλλα σεισμογραφικά δεδομένα .

ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΟΠΟΥ ΤΕΜΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΚΥΚΛΟΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΣΕΙΣΜΟΥ. Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΑΥΤΗ ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ "ΤΡΙΓΩΝΙΣΜΟΣ".

  1. Ελέγξτε την κλίμακα στο χάρτη σας. Η κλίμακα μοιάζει με τμήμα ενός χάρακα. Όλοι οι χάρτες είναι διαφορετικοί. Στο χάρτη σας, ένα εκατοστό θα μπορούσε να είναι ίσο με 100 χιλιόμετρα ή κάτι παρόμοιο.

  2. Βρείτε την απόσταση από το επίκεντρο (σε εκατοστά) που αντιστοιχεί στο χάρτη σας. Για παράδειγμα, ας πούμε ότι ο χάρτης σας έχει μια κλίμακα όπου ένα εκατοστόμετρο είναι ίσο με 100 χιλιόμετρα. Αν το επίκεντρο του σεισμού είναι 215 χιλιόμετρα μακριά, αυτό ισούται με 2,15 εκατοστά στο χάρτη.

  3. Χρησιμοποιώντας τον διαβήτη σας, σχεδιάστε ένα κύκλο με ακτίνα ίση με τον αριθμό που βρήκατε στο βήμα # 2 (ακτίνα είναι η απόσταση από το κέντρο ενός κύκλου στην άκρη της). Το κέντρο του κύκλου θα είναι η θέση του σεισμογράφου σας. Το επίκεντρο του σεισμού είναι κάπου στην άκρη του κύκλου αυτού.

  4. Επαναλάβετε την ίδια διαδικασία για δύο ακόμη σεισμογραφικά κέντρα που κατέγραψαν τον ίδιο σεισμό.

  5. Στο σημείο όπου τέμνονται οι τρεις κύκλοι είναι το επίκεντρο του σεισμού


ΓΙΝΟΜΑΙ ΣΕΙΣΜΟΛΟΓΟΣ

Τώρα χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες και τις γνώσεις που αποκτήσατε, προσπαθήστε να βρείτε σε ποιο σημείο έγινε ο σεισμός που περιγράφουν τα παρακάτω δεδομένα. Χρησιμοποιήστε το προηγούμενο γράφημα, τον χάρτη, τον χάρακά σας, και έναν υπολογιστή τσέπης αν είναι απαραίτητος.

Κλίμακα χάρτη: 1 εκ = 50 χλμ
 

 

 

Ώρα άφιξης κύματος P

Ώρα άφιξης κύματος S

Πλάτος κύματος σε χιλιοστά

Διαφορά P-S

Από-σταση σε Χλμ

Μέγεθος σεισμού

Ακτίνα σε εκ (χλμ/50)

Αστεροσκοπείο Αθηνών

14:10:10

14:10:36

4

 

 

 

 

Σεισμογραφικό Κέντρο Ιωαννίνων

14:10:08

14:10:32

5

 

 

 

 

Σεισμογραφικό Κέντρο Πατρών

14:10:00

14:10:10

20

 

 

 

 

Το επίκεντρο του σεισμού εντοπίζεται στην περιοχή ________________________


Για κατέβασμα:

Φύλλα Εργασίας

 
 

Βιβλιογραφική αναφορά:

Παρούτσας Δ.,Κ., (2009) Σχέδιο μαθήματος: Οι σεισμοί στον τόπο μου, ανακτήθηκε την από http://paroutsas.jmc.gr/project/index.htm

 
     
     
 
 
     
     
 

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ

 Καθημερινή Διδακτική
[Η λειτουργία του Μονοθέσιου Σχολείου] [Η διδακτική των μαθημάτων στα ολιγοθέσια σχολεία] [Κατανομή του χρόνου στα ολιγοθέσια και μονοθέσια σχολεία] [Προγραμματισμός ευέλικτης ζώνης και ένταξη στο πρόγραμμα] [Η διατήρηση της Πειθαρχίας στην τάξη] [Υπολογισμός κανονικής προϋπηρεσίας] [Πρόγραμμα υπολογισμού προϋπηρεσίας ωρομισθίων] [Πρόγραμμα υπολογισμού κατανάλωσης υγρών καυσίμων]
 Αυτόνομες Ενότητες
[Πελοποννησιακός Πόλεμος:  Βραβευμένο Παιχνίδι] [Τουριστικός Οδηγός Ευρυτανίας] [Ναρκωτικά: Πρόληψη και αντιμετώπιση] [Αρχές Γλωσσολογίας] [Οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί] [Ο ρόλος της οικογένειας στην ανάπτυξη του παιδιού] [Πρώτες Βοήθειες] [Σχέδια Μαθημάτων για την προαγωγή της προστασίας των παιδιών] [Υπολογισμός Μορίων: Ποια σχολή να διαλέξω;] [Υπολογισμός Αναγνωσιμότητας Κειμένων]
 Επιστημονικά   Θέματα
[Διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας] [Διδακτική της Γλώσσας] [Πειράματα και διευκρινήσεις στα Φυσικά] [Διδακτική της Ιστορίας] [Οδηγίες για τη διδασκαλία της έκθεσης] [Οδηγός για τη σύνταξη ενός βασικού δοκιμίου] [Διδακτική των Φυσικών Επιστημών] [Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης] [Γίνετε ποιητές: Στοιχεία στιχουργικής] [Υπολογιστής Αναγνωσιμότητας Κειμένων[Συγκριτική Παιδαγωγική ] [Μια έρευνα πάνω στη γνωστική ανάπτυξη] [Ψυχολογία] [Ειδική Αγωγή] [Στασιμότητα και απόρριψη του μαθητή στο Δημοτικό Σχολείο] [Αλλαγές στην ταυτότητα του παιδιού και του εφήβου] [Εκπαίδευση και γνωστικές αλλαγές στη Μέση Παιδική Ηλικία] [Γενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες στη γλωσσική ανάπτυξη] [Η υποχρεωτικότητα φοίτησης στο Νηπιαγωγείο ] [Διαφορές συμβατικής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ] [Εκπαίδευση ενηλίκων: Προβλήματα και θεωρητικές απόψεις] [Αναζήτηση πληροφοριών στον παγκόσμιο ιστό] [Επιθετικότητα στο σχολείο] [Διαπολιτισμική Διάσταση στην Εκπαίδευση:  Η μελέτη περίπτωσης δύο δημοτικών σχολείων στην Σουηδία]
Ύλη για Διδασκαλεία & Εξετάσεις
[Εξεταστέα Ύλη  για τα Διδασκαλεία ] [Σημειώσεις Διδακτικής] [Σημειώσεις Ψυχολογίας] [Σημειώσεις Λογοτεχνίας ] [Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης] [Τι σημαίνει διαχείριση της Αλλαγής] [Η ψυχολογία των κινήτρων]
Ευέλικτη Ζώνη
[Θεωρητικό Υπόβαθρο] [Η Ευέλικτη Ζώνη στο Νηπιαγωγείο] [Τα προαιρετικά προγράμματα γενικά] [Σχέδιο Εργασίας:] [Φωτογραφία] [Σχέδιο Εργασίας: Ο μήνας Ιανουάριος] [Σχέδιο Εργασίας: "ΑΓΓΕΙΑ: Από το χτες στο σήμερα"] [Σχέδιο Εργασίας: Η δημιουργία των Εποχών του Έτους ] [Σχέδιο Εργασίας: Οι σεισμοί στον τόπο μου] [Μάθετε τον κώδικα Μορς]
Διάφορα τεστ κουίζ και παιχνίδια
[Παιχνίδια - Διάφορα Χρήσιμα- Τεστ Ευφυΐας και προσωπικότητας
 
 

Επισκέψεις από 1-1-2005: